Analysefirma forudser at streamingtjenesten Disney+ vil være den der trækker flest nye abonnenter i Europa over de næste 5 år.
Analysefirmaet Digital TV Research er klar med en prognose for udviklingen indenfor streaming tv i Europa de kommende 5 år.
I rapporten ‘Western Europe OTT TV & Video Forecasts’, der har de regnet sig frem til at den kommende streamingtjeneste Disney+ vil trække en stor del af væksten, på det europæiske streamingmarked.
Dette selvom Disney+ slet ikke er lanceret endnu, og først kommer til Europa i 2020.
Men analytikerne vurderer at tjenesten med bagkatalog fra Disney, Pixar, Star Wars, Marvel Studios, 20th Century Fox og National Geographic vil være så stærk at de trækker mange kunder ind.
Med udgangen af 2018 var der 65,19 mio. streamingkunder på SVOD i Europa. SVOD er Subscription Video On Demand, dvs. de abonnementsbaserede tjenester som Netflix, Amazon Prime Video, Viaplay og TV 2 Play m.fl.
Digital TV Research forventer at i år 2024 vil det tal være steget til 131,20 mio. Alene i år forventes omkring 13 mio. nye streamingkunder i Europa og et tilsvarende tal for 2020.
Som en del af dette øges antal tjenester der abonneres på. Hvor hver husstand med streaming i gennemsnit abonnerede på 1,42 tjenester i 2018 så venter analytikerne at i 2024 vil der i gennemsnit abonneres på 1,71 tjenester i 2024. Altså at flere hustande til den tid vil abonnere på 2 eller flere tjenester samtidig, end det er tilfældet i dag.
I dag er det 26,3% af de europæiske husstande der har et eller flere streamingabonnementer. I 2024 vil det tal være steget til 43,4%, hvis altså Digital TV Research får ret i deres prognoser.
Analytikerne forventer at Netflix fortsat er størst i Europa i 2024, efterfulgt af Amazon Prime Video med den nye spiller på banen, Disney+, lige efter.
Til gengæld spås Apples streamingtjeneste, Apple TV+, kun at få en marginal rolle i det store billede.