Hvis man turnerede rundt i de danske dagligstuer ville man nok blive fristet til at tro at Apple TV var den mest populære streamingboks på verdensplan. Men det er den ikke.
Det er derimod Amazons Fire TV-boks (og de tilsvarende HDMI-dongles), der sidder på førstepladsen. Siden Amazon endnu ikke har indtaget Skandinavien, har de heller ikke sat det store marketingsbudget bag Amazon Fire TV i Norden. De, som gerne vil have boksen, må købe den i f.eks. Storbritannien ellerTyskland eller via parallelimport.
Men udenfor Skandinavien er der ingen tvivl om populariteten. Amazons globale marketingschef for Fire TV, Jenn Prenner, offentliggjorde for nylig de officielle brugertal på en konference for betalings-tv i USA. Her kunne hun afsløre, at over 34 millioner mennesker verden over aktivt bruger Amazons Fire TV-platform.
Det høje tal gør Amazon Fire TV til den mest populære, eksterne streamingtjeneste-platform (altså modsat f.eks. smart-TV-platforme) i verdens største markeder. Den er nummer 1 i USA, Storbritannien, Tyskland, Indien og Japan – hvis man altså skal stole på Amazons egne tal. Disse lader dog til at passe meget godt med tidligere rapporter.
F.eks. kunne analysefirmaet Thinknum omkring årsskiftet meddele, at Apple TV lige netop kunne kravle op på andenpladsen på det amerikanske marked, mens Fire TV var nummer ét. Disse tal var baseret på salg i USAs svar på Elgiganten eller Power, Best Buy. Apple offentliggør nemlig ikke deres Apple TV-salgstal.
Eksplosiv vækst
Apple TV står dog muligvis overfor en periode med vækst, eftersom Apple er i gang med at rulle deres streamingtjeneste, AppleTV+ ud. Den udvikling er så småt begyndt med deres TV-app, der netop er landet på en række platforme. Når først snakken begynder at gå om deres eksklusive indhold, kan der komme yderligere skub i salget af deres boks.
Der skal dog noget til for at hamle op med den vækst, som Amazons Fire TV-platform har oplevet. Vi skal ikke længere tilbage end til Oktober måned for at finde den forrige udmelding om brugertal fra Amazon. Dengang lød tallet på 25 millioner.
Amazons Fire TV-platform er altså vokset med 36 procent på otte måneder. Selv i tech-branchen, med dens hastige udsving og udvikling, er det en meget imponerende vækst, som Amazons to nærmeste konkurrenter, Roku og Apple, skal stå tidligt op for at være med på.
Især taget i betragtning, at Amazon Fire TV senere i år kommer til at understøtte AppleTV+, så det ikke er nødvendigt at købe et Apple-produkt for at kigge med på denne tjeneste. Derudover vender YouTube angiveligt også snart tilbage til Amazon Fire TV, efter længere tids fravær grundet stridigheder mellem Google og Amazon. Endelig vil Disney+ også være at finde på Fire TV-platformen, når den åbner.