Streaming musik trækker forrest og sikrer en global musikomsætning der vokser for 4. år i træk.
2018 blev et godt år for musikindustrien. Ifølge brancheorganisationen IFPIs seneste tal publiseret i ‘Global Music Report’ der nåede omsætningen 19,1 mia. dollars.
Direkte omregnet er det knap 127 mia. kroner, for hele verden, og det er en fremgang på 9,7% fra året før.
Det er fjerde år i træk at musikindustriens omsætning vokser, efter branchens lavpunkt i 2014. Den udbredelse Spotify og Apple Music har nået i de senere år har været med til at trække væksten.
I musikbranchens første hårde år mellem 2001 og 2014, hvor MP3 vandt frem og CD-salget gik ned, der tabte musikindustrien 93 mia. kroner årligt. Det digitale musiksalg kunne ikke opveje det tab.
I 2014 nåede man bunden med omkring 95 mia. i global omsætning. Det var omkring 75 mia. under omsætningen da CD-salget var på sit højeste i slutningen af 90’erne.
I dag betaler 255 millioner for en musiktjeneste og streamingen udgør 47% af den samlede omsætning.