Ligesom da Huawei indtog Danmark, er Rakuten igang med at uddanne verden i, hvordan deres navn udtales.
”Rakutten”?
”Raku-TEN”?
”RAAAAkuten”?
”RaKUUUten”?
”Rak-utten”?
For nogle dage siden kunne vi her på siderne fortælle om at Rakuten TV var åbnet i Danmark. Og det er jo altid rart at få en ny streamingtjeneste, så der er lidt mere at vælge imellem og konkurrence på markedet driver forhåbentlig priserne nedad og så videre.
Men hvordan hulen skal det der ”Rakuten” egentlig udtales? Det har de fået svar på i USA, hvor Rakuten også er på vej med et stort marketingfremstød. Men det handler ikke streamingtjenesten, der indtil videre kun er tilgængelig i Europa. Det handler derimod om Rakutens hovedforretning, e-handel.
Rakuten har faktisk eksisteret som webbutik i USA siden 2013, hvor de efter at have købt Buy.com omdøbte den til Rakuten.com. Men som det kan ses på streamingfremstødet i EU, er Rakuten igang med at prøve at gøre mere opmærksom på sig selv globalt.
Det omfatter blandt andet en rebranding-kampagne i USA. I den forbindelse har Rakuten lavet en reklame, der minder ikke så lidt om den reklame, som Huawei kørte, da de ville lære folk at udtale det kinesiske navn. I Rakuten-reklamen har de dog gået meget praktisk til værks. Du kan se den og lære at sige ”Rakuten” herunder.
Japans Amazon
Rakuten satte simpelthen digitale kiosker op i forskellige byer (med svært udtalelige bynavne) hvor folk kunne prøve deres udtale af ”Rakuten”. De, der ramte rigtigt, kunne så vinde pengepræmier. Forsøgene blev optaget som en slags dokumentar-reklame, der siden har kørt på TV i USA.
Hvis du aldrig har hørt om Rakuten før for nylig, er det ikke så underligt, da de ikke har været på markedet i Danmark før. Men Rakuten har eksisteret siden 1997 og er en kæmpe e-handelsgigant i Japan, hvor de holder selveste Amazon stangen. Derfor kaldes de også for ”Japans Amazon”.
Ligesom Amazon har Rakuten dog bredt vingerne ud og har investeret i alt muligt, der ikke har med e-handel at gøre. De ejer f.eks. Skype-konkurrenten Viber, og har investeret heftigt i bl.a. Pinterest og Ubers største konkurrent, Lyft.
Det var netop en af disse investeringer, der førte til at Rakuten TV blev lanceret i EU, da firmaet købte den spanske streamingtjeneste Wuaki.tv og omdøbte den. Det er et led i at forsøge at konkurrere med Amazon på alle sidstnævntes forbrugerrettede initiativer, i dette tilfælde Amazon Prime Video.
Et andet eksempel på dette er, at Rakuten ejer Kobo, der laver e-bogslæsere, der konkurrerer med Amazons Kindle-platform, og du kan købe e-bøger hos Kobo på sammen måde, som du kan hos Amazon.
https://www.youtube.com/watch?v=IZ5JIKzOjAg