Forbrugerombudsmanden slår hårdt ned på bl.a. teleselskaber og energiselskaber for ulovlig telefonsalg.
Forbrugerombudsmand har taget den store hammer i brug for at få teleselskaber, energiselskaber og leadvirksomheder til at overholde lovgivningen om telefonsalg. Det skriver Jyllands-Posten.
De fire største teleselskaber er i dag blevet politianmeldt. Dette sammen med energiselskaber og leadvirksomheder (der indsamler og videresælger telefonnumre).
“Vi ønsker at sende et klart budskab om, at virksomheder skal respektere forbrugernes privatliv”, fortæller forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen til Jyllands-Posten.
Teleselskaberne og bødestørrelserne er:
- Telia (Call Me), bøde på kr. 225.000,-
- TDC (Fullrate og Telmore), bøde på kr. 250.000,-
- Telenor (CBB Mobil), bøde på kr. 400.000,-
3 er også politianmeldt, men det fremgår ikke om de har anerkendt at have deltaget i ulovligt telefonsalg.
Telefonsælgere skal hente samtykke
Forbrugerombudsmanden slår fast, at telefonsalg er forbudt uden forbrugerens samtykke.
Energiselskaberne Modstrøm og Gul Strøm er også anmeldt for i strid med forbrugeraftaleloven at have ringet til forbrugere uden deres samtykke.
Herudover er seks leadvirksomheder politianmeldt for at have medvirket til overtrædelserne. Dette ved at have solgt urigtige oplysninger til tele- og energiselskaberne, om at forbrugerne på deres lister havde givet gyldige samtykker til telefonsalg.
En tidligere direktør for en leadvirksomhed er også politianmeldt.
FaktaDe politianmeldte selskaber er: – Telenor (opkald fra Telenor + CBB Mobil), leadvirksomheden Adtak Medier og New Lead Media som leadformidler/databehandler. Politianmeldelsen vedrører ét eller flere opkald til 50 forbrugere. New Lead Media er politianmeldt for i 32 af forholdene at have medvirket til overtrædelse af reglerne ved at have videreformidlet oplysningerne om forbrugerne fra Adtak Medier til Telenor – Hi3G (opkald fra 3Business + Oister) samt leadvirksomhederne SG Marketing, Leadpartnerog Quality Sales. Politianmeldelsen vedrører ét eller flere opkald til 24 forbrugere samt tre indehavere af enkeltmandsvirksomheder – Modstrøm samt leadvirksomhederne Leadpartner og Adtak Medier. Politianmeldelsen vedrører ét eller flere opkald til 25 forbrugere – TDC (opkald fra Telmore + Fullrate) samt leadvirksomheden Adtak Medier. Politianmeldelsen vedrører ét eller flere opkald til 25 forbrugere – Telia (opkald fra Telia + Call Me) samt leadvirksomheden Adtak Medier. Politianmeldelsen vedrører ét eller flere opkald til 22 forbrugere – Gul Strøm samt leadvirksomhederne Smartresponse og Adtak Medier. Politianmeldelsen vedrører ét eller flere opkald til 11 forbrugere. Smartresponse videreformidlede oplysningerne om 9 af forbrugerne fra Adtak Medier til Gul Strøm. Telenor, TDC og Telia har valgt at erkende overtrædelserne og deres sager er afsluttet ved at de betaler bøderne (se artiklen). Kilde: Forbrugerombudsmanden |