Microsoft vil sprede deres online gaming og tjenester ud til Android, iOS og Nintendo Switch
Microsofts online gaming og tjenester under Xbox Live er på vej med en udvidelse af understøttede enheder.
Fra at være noget for Xbox One konsoller og PC’er med Windows 10, så bliver det snart muligt for spiludviklerne at inddrage Android-enheder, Apple-enheder med iOS og konsoller fra konkurrenten Nintendo Switch – dog ikke PlayStation.
Det skriver Windows Central, som spottede det i en Xbox-session til den kommende Game Developers Concerence.
I indbydelsen til at deltage i den session skrev Microsoft bl.a.:
“Xbox Live udvider fra 400 millioner spil-enheder, og en rækkevidde til over 68 millioner aktive spillere, til over 2 milliarder enheder med udgivelsen af vores nye platform XDK”.
XDK er et udviklerværktøj, et software development kit (SDK), til Xbox.
Der findes dog allerede enkelte spiltitler der understøtter iOS og Android, men det kun fra Microsoft Studios og udvalget er begrænset. Nu får alle spiludviklere adgang til at lave multi platform spil til Xbox.
Sideløbende med udvidelsen af spil til mobile enheder der arbejder Microsoft på en xCloud streamingtjeneste til spil, der vil kunne streame Xbox spil til konsoller, PC’er og mobile enheder. Den ventes at åbne senere i år.
Microsoft skriver at de giver et første kig på det nye SDK til ‘cross platform’ spiludvikling på Game Developers Concerence. Den afholdes 18-20. marts