Det årlige ‘brand index’ fra YouGov er udkommet. Flere mærker fra elektronik og indhold rykker frem.
Hvert år tager analyseselskabet YouGov pulsen på brands verden over, altså hvordan de enkelte varemærker klarer sig på markedet.
De spørger dagligt forbrugere om deres kendskab til tusindvis af varemærker verden over.
Som en del af andre undersøgelser spørges:
“Hvis du har hørt noget om mærket i de sidste to uger, var det positivt eller negativt gennem reklame, nyheder eller mund til mund?”
Undersøgelsen varede hele året og sluttede december 2018, og er et aktuelt indeks over hvilke brands der hitter.
Et varemærke skal have været med blandt de 425 der er inkluderet i mindst 6 måneder, før resultaterne tæller med i toplisterne.
Der udregnes også en score for årets højdespringere. Altså hvilke mærker der har rykket sig mest frem.
I år er det DR, YouSee, Bang & Olufsen og DR2 der har rykket sig mest, indenfor vores emneområde.
På toplisten for Danmark 2018 er Netflix rykket frem, mens nye i top 10 – der opererer indenfor forbrugerelektronik og indhold – er Bang & Olufsen, IKEA, DR2 og Samsung.
Top 10 for Danmark 2018
Rank | Brand | 2018 Score |
---|---|---|
1 | Rema 1000 | 29.4 |
2 | MobilePay | 26.4 |
3 | Lego | 23.1 |
4 | Netflix | 19.5 |
5 | Bang & Olufsen | 16.5 |
6 | IKEA | 15.7 |
7 | DR2 | 15.5 |
8 | Lidl | 15.0 |
9 | Lotto | 14.6 |
10 | Samsung | 14.4 |
Højdespringere for Danmark 2018
Rank | Brand | 2018 | 2017 | Change in Score |
---|---|---|---|---|
1 | DSB | -17.2 | -22.6 | 5.4 |
2 | DR | 12.9 | 7.9 | 5.0 |
3 | YouSee | 2.1 | -2.8 | 4.9 |
4 | Rejsekort | -4.3 | -9.2 | 4.9 |
5 | SAS | 13.6 | 9.6 | 4.0 |
6 | Storebæltsbroen | 9.8 | 6.0 | 3.8 |
7 | Nykredit | 1.5 | -1.8 | 3.3 |
8 | Bang & Olufsen | 16.5 | 13.4 | 3.1 |
9 | Ørsted | 2.6 | -0.3 | 2.9 |
10 | DR2 | 15.5 | 12.5 | 2.9 |