Firmaet, der oprindeligt stod bag ’Du er hovedperson i’-bøgerne har sagsøgt Netflix.
Den populære bogserie fra 1980’erne, der på engelsk hedder ’Choose Your Own Adventure’ blev oprindeligt udgivet af firmaet Chooseco, der stadig eksisterer og udgiver produkter relateret til serien.
De har nu sagsøgt Netflix for 25 millioner dollar over det interaktive afsnit af ’Black Mirror’, som havde premiere kort før nytår, ’Bandersnatch’. Men det handler ikke, som man ellers skulle tro, om retten til interaktive, audiovisuelle produkter.
Det sidste har Chooseco måttet opgive for længe siden, da computerspil jo i høj grad er interaktive fortællinger. Netflix har da også i et par år haft interaktive film til børn liggende i kataloget. Nej, det handler om selve varemærket ’Choose Your Own Adventure’.
’Bandersnatch’ har navn efter et spil, der aldrig blev gjort færdigt til firsercomputeren ZX Spectrum (som igen tog navnet fra en figur i ‘Alice Bag Spejlet’ af Lewis Carroll). Men i ’Black Mirror’-afsnittet optræder der både et computerspil med dette navn, såvel som en bog, computerspillet er bygget over. Og i afsnittet omtales bogen som en ’Choose Your Own Adventure’-bog.
Brand eller kategori?
Det er langt fra sikkert, at Charlie Brooker og Annabel Jones, der har skrevet ’Bandersnatch’, mente dette som en direkte reference til den kendte bogserie, men måske snarere til den type bog, der er tale om. Der findes også andre bogserier i samme stil, f.eks. ’Sværd og Trolddom’-bøgerne.
Der er mange, der i daglig tale omtaler interaktive bøger som ’Choose Your Own Adventure’-bøger, slet og ret fordi serien var den første af sin art, der blev rigtig populær. Det er lidt ligesom ”Kleenex” eller ”Corn Flakes” oprindeligt var bestemte varemærker, men nu betegner en hel kategori af produkter.
Det er dog heller ikke kun anvendelsen af et beskyttet varemærke, der har fået Netflix i fedtefadet, men derimod det faktum, at ’Bandersnatch’-bogen portrætteres som en meget mørk og destruktiv fortælling, der nærmest gjorde forfatteren af den sindssyg.
’Choose Your Own Adventure’ er et brand, der fokuserer på lette fortællinger til børn, så de vil ikke have varemærket sat i forbindelse med den slags. Det er lidt på samme måde som Disney slår ned på misbrug af deres figurer i negative sammenhænge.
I Hollywood går der dog også rygter om, at Chooseco selv har planer om at gå ind i interaktiv videostreaming, så det har muligvis også noget med sagen at gøre. Der er flere spillere igang med lignende tiltag. Allerede to år før ’Bandersnatch’ udsendte det schweiziske firma CTRLMovie (der nu er rykket til Hollywood under navnet Kino Industries) filmen ’Late Shift’, der kan købes og ”spilles” som en app på iOS.