Forbruger vinder reparationssag mod Apple omkring en tilbagevendende produktionsfejl på MacBook Pro.
En forbruger købte i januar 2012 en Apple MacBook Pro computer.
Den model viste sig dog senere at have en produktionsfejl, hvor Apple havde et særligt reparationsprogram, hvor fejlen kunne blive rettet uden omkostninger.
I maj 2015, efter den 2-årige reklamationsrets udløb, fik forbrugeren udskiftet computerens logicboard på Apples regning.
Men senere, i oktober 2017, vendte fejlen tilbage. Her blev forbrugerens klage dog afvist af Apple, blandt andet med henvisning til at deres reparationstilbud var givet som en service uden retlige forpligtelser, og at computeren ikke længere var omfattet af hverken tilbud eller en garanti.
Forbrugerklagenævnet vurderede derimod, på baggrund af ordlyden af Apples tilbud, at producenten hæftede for reparationen.
“Som forbruger har du rettigheder, hvis en reparation viser sig ikke at være ordentligt udført. Det gælder også, selvom reparationen er udført gratis som led i et reparationsprogram”, fortæller forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.
Nævnet gav forbrugeren medhold i, at producenten havde misligholdt aftalen, fordi reparationen ikke var ordentligt udført. Derfor var forbrugeren berettiget til en erstatning på 2.500 kroner.
“Det er vigtigt, at du klager til sælgeren eller reparatøren hurtigst muligt, hvis en reparation ikke er ordentligt udført. Du kan have krav på at få afhjulpet fejlen eller eventuelt få erstatning, hvis du kan dokumentere, at du har lidt et tab”, siger Susanne Aamann.
Hvad gælder for reparationer?Reparationer er omfattet af forældelsesloven, der i princippet giver dig mulighed for at klage i op til tre år. Du skal altid klage inden for rimelig tid, efter du har opdaget fejlen. Du skal selv bevise, at reparationen ikke er udført korrekt, eller at en eventuel fejl er opstået på grund af reparationen. Svarer reparationen ikke til, hvad du normalt kan forvente af en tilsvarende ydelse, eller er reparationen ikke udført fagmæssigt korrekt, kan du kræve afhjælpning. Viser det sig at være umuligt og uforholdsmæssigt dyrt for den erhvervsdrivende at afhjælpe, kan du eventuelt kræve erstatning, hvis du kan dokumentere, at du har lidt et tab. Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen |