Jabra strøg i 2018 ind på en 3. plads i verden over øretelefoner og hovedtelefomer i kategorien “true wireless”.
Det trådløse lyttegrej er i voldsom vækst i disse år, godt hjulpet på vej af smartphones der dropper hovedtelefonstikket.
Et dansk firma indtog i 2018 plads nr. 3 på “verdensranglisten” indenfor “true wireless” – altså de hovedtelefoner og øretelefoner som fungerer uden kabel, men i stedet benytter Bluetooth som forbindelse.
GN Audio, afdelingen for headset i GN Group (dem der også laver høreapparater) solgte 3. bedst sidste år, kun overgået af Apple og Bose. Det skriver Ritzau Finans.
Det er GN Audio der står bag Jabra, og det mærke gav altså baghjul til Samsung, Sony alle de øvrige spillere på det marked. Samsung er store gennem deres ejerskab af Harman, med mærker som JBL og AKG.
“Det er et område i meget høj vækst. Vi investerede tidligt og havde derfor skaffet os nogle produktfordele, da markedet for alvor slog igennem”, fortæller René Svendsen-Tune, der er administrerende direktør hos GN Audio, til Ritzau Finans.
Efter flere succesfulde produktlanceringer satser GN Audio på at fastholde tredjepladsen i år.
Se også: Danske Jabra er klar med trådløs ANC hovedtelefon med 32 timers batteritid