Julegaven fra spildesigner: Lad iRobot Roomba levere nye baner til Doom.
Spiludvikler og spildesigner Rich Whitehouse er klar med en julegave til gamere med robotstøvsugere:
Lad støvsugeren levere data til at bygge nye baner (levels) til det klassiske ‘first-person shooter’ spil, Doom.
Whitehouse har været 20 år i spilbranchen, hvor han står bag spil som ‘Prey’ og ‘Star Wars Jedi Knight 2: Jedi Outcast’. Han står også bag værktøjet Neosis der hjælper spiludviklere med at flytte deres indhold mellem forskellige platforme.
Netop Neosis hjælper også til i hans seneste påhit: At lade en iRobot Roomba 980 levere rådata til opbygning af nye baner i Doom.
Så hvad robotstøvsugeren end møder på sin vej rundt i hjemmet af vægge, møbler og løsøre kan bygges om til nye Doom-levels.
DOOMBA: Turn your Roomba's Clean Maps into DOOM maps! https://t.co/FEgu03Nx5u #doom #DOOM25 @romero @ID_AA_Carmack pic.twitter.com/OmDL2CJuXw
— Rich Whitehouse (@DickWhitehouse) December 24, 2018
iRobot levere kortdata
Efter at have erhvervet en iRobot Roomba model 980 gik Rich Whitehouse i gang med at undersøge hvilke data der mon kunne hentes ud af sådan en.
De første generationer af robotstøvsugere startede bare fra en ende af, kørte i et fast mønster igennem et rum, og blev de forstyrret eller måtte til opladning, kunne de starte forfra næste gang.
Nyere støvsugere kortlægger hvor de har været og hvad der mangler. På den måde kan støvsugningen gøres mere effektivt, og med mulighed for pauser undervejs.
Nyere iRobot Roomba benytter et system der kaldes VSLAM, Visual Simultaneous Localization And Mapping, til denne kortlægning.
Rich Whitehouse har bygget en nyt script til hans Noesis konverter, der kan følge Roombas kortlægning og omsætte det til kort i Doom.
Han kalder systemet for Doomba. Læs mere om det her.