Afsløringerne af Facebooks kontroversielle omgang med brugernes data fortsætter.
Efter gennemgang af hundredevis af dokumenter har journalister fra New York Times nu klarlagt, at Facebook ikke bare har givet tredjeparter adgang til endog meget personlige brugerdata gennem mere eller mindre kurante apps. Det sidste var det, der f.eks. var tilfældet i Cambridge Analytica-skandalen.
De har også åbnet for adgangen til store partnere, der kan bruge disse data i langt større omfang, såsom Netflix, Apple og Spotify. Disse firmaer indsamler som regel selv data i forbindelse med deres produkter, men kan bruge de indsamlede persondata fra Facebook til at udføre analyser, de ikke kan med deres egne data.
På den måde kan disse partnere love deres egne brugere, at de kun samler bestemte data ind, men så stadig få adgang til andre data om brugerne via Facebook. Ifølge New York Times’ afsløringer handler det blandt andet om indholdet af private beskeder, personlige telefonnumre og sågar adgang til folks kalendere.
Det skal dog siges, at de fleste af firmaerne erklærer sig uvidende om, at de rent faktisk havde denne adgang, og at de derfor ikke har benyttet sig af den. Apples aftale med Facebook gav dem for eksempel adgang til et stort antal brugeres personnumre og visse kalenderinformationer, formentlig gennem Faceboooks ”Events”-funktion. Apple siger dog, at de slet ikke vidste, de havde adgang til dette.
Facebook benægter
På samme måde siger Spotify, at de ikke anede, at de havde adgang til at læse, skrive og slette beskeder på brugeres Facebook-vægge, men det havde de. Netflix havde den samme adgang og for deres vedkommende siger de, at de på ”på intet tidspunkt tilgik folks private beskeder på Facebook og vi bad heller aldrig om denne adgang”.
New York Times kan også rapportere, at Microsoft havde adgang til brugernes venners navne og var begyndt at overføre brugernes data til profiler på deres egne servere. Sony og Amazon havde tilmed adgang til brugernes venners e-mail-adresser, og dermed fik de adgang til kontaktinformationer på folk, der aldrig havde givet tilladelse til at denne adgang.
De ovennævnte tech-giganter er dog kun et udpluk af de firmaer, som Facebook havde givet adgang til disse data. Dertil kommer en række banker og andre virksomheder, der også kunne tilgå brugernes data – i visse tilfælde uden at brugerne havde givet direkte tilladelse dertil.
New York Times bekræfter også tidligere forlydender om at Facebook har trukket på udefra kommende datakilder for at lave de anbefalinger af Facebook-brugere, du måske kender, der er kendetegnende for tjenesten.
Facebook benægter i et blogindlæg flere af anklagerne om at brugernes data er blevet indhentet uden tilladelse, og gør opmærksom på, at de fleste af partnerskaberne nævnt i New York Times’ artikel er blevet lukket ned over de seneste måneder. Aftalerne med bl.a. Amazon og Apple er dog ikke blevet lukket ned.