Hvis det står til Samsung, skal den mobile platform tage over fra spilkonsoller og gaming-pc’er i fremtiden.
Det lyder måske som lidt af en fremtidsdrøm, der ikke er ret realistisk. Hvordan kan en smartphone nogensinde have tilstrækkelig med CPU-kraft til at køre lige så tunge spil som på f.eks. en spilkonsol?
Svaret ligger i 5G, hvis du spørger Samsung. De hastigheder og kapaciteter, du kan opnå med 5G-teknologien, der vil begynde at blive at udbredt fra næste år vil muliggøre streaming af spil, der er så hurtig, at de fleste af de processor-krævende aktiviteter kan klares i skyen.
Det vil ifølge Samsung, der torsdag præsenterede firmaets nye mobilgaming-ambitioner i forbindelse med Samsung Developer Conference i San Francisco, give helt nye muligheder på en spilplatform, der allerede anvendes af milliarder af mennesker verden over.
Det helt store problem er imidlertid batteriet. Som Thomas Ko fra Samsung sagde: ”Hvis folk bare streamede de her spil uden videre, ville batteriet dø på ingen tid”. Det er derfor, Samsung allerede i 2015 begyndte at arbejde med en spilstrategi, og startede GameDev-programmet, hvor firmaet indgår partnerskaber med spilfirmaerne.
Arbejder med Microsoft
Ud over spilskaberne arbejder Samsung med Microsoft, der lige nu er igang med at opbygge deres xCloud-projekt, som Sarah Bond fra Microsoft sagde ville ”gøre for spil, hvad Spotify gjorde for musik og Netflix gjorde for film”. Det er Samsungs plan at integrere Microsofts spilstreaming-tjeneste i deres GALAXY-enheder, og ifølge Thomas Ko bliver der netop arbejdet på at løse batteriproblemet som noget af et første.
På SDC afslørede Samsung også, at de snart vil gøre en række nye værktøjer til kodning og monitorering som ’Game SDK’ og ’GPU Watch’ tilgængelige for spiludviklere på Samsungs mobile enheder. Dertil kommer, at Samsung har planer om at åbne en ny app-butik, der indeholder alt, hvad GALAXY-enhederne kan bruge af apps. Og denne nye butik, med navnet ’Galaxy Store’, bliver stedet, hvor Samsungs spilpartnere kan lancere deres spil. Samsungs ambitioner på området er altså kun ved at blive større.
Som det er nu, er Samsung (ifølge dem selv) det største økosystem for mobilgaming, fordi de er dominerende på mobilfronten. Men det er altså først i de kommende år, vi kommer til at se Samsungs egentlige ambitioner på området.