Næsten alle benytter musikstreaming nu. Flere og flere streamer gratis.
Når der ses på målgruppen 12-65 år så streamer næsten alle musik nu. Det viser en ny undersøgelse som Polaris, der er en sammenslutning af nordiske rettighedsorganisationer, har fået lavet hos analysevirksomheden YouGov.
På tværs af Norge, Sverige, Finland og Danmark benyttede 90 procent, i alderen 12-65 år, sig af minimum én digital musikstreamingtjeneste i løbet af det seneste år.
Samtidig er der sket en stigning på 18 procent i antallet af musikbrugere, som udelukkende benytter sig af en gratis digital tjeneste.
Det betyder at halvdelen nu streamer gratis musik mens lidt under halvdelen har et musikabonnement. Målt i tid udgør den gratis musikstreaming 36%, så dem der har abonnement streamer flere timer.
Koda bekymret
Hos rettighedsorganisationen Koda ser man med bekymring på den udvikling, hvor de gratis alternativer bliver en stopklods for flere betalende abonnementer. Det har også ført til fastlåste priser.
“Det er positivt, at der bliver ved med at komme nye digitale musikforbrugere til. Men det stigende gratis forbrug er bekymrende. Så længe der er gratis alternativer, der tilbyder stort set samme ydelse som de abonnementsbaserede tjenester, får vi aldrig flyttet gratis brug til betaling”, fortæller Kodas direktør, Anders Lassen, og han fortsætter:
“Og vi kommer heller ikke ud af den urimelige fastfrysning af priserne, som vi er vidner til. Hvordan kom vi dertil, at musik skal udbydes gratis eller næsten gratis? Hvorfor koster et streamingabonnement i dag stort set det samme som for 10 år siden? Det gør det, fordi der er tjenester på markedet, der kunnet lave forretning på helt andre vilkår end de abonnementsbaserede og derved har sat markedets øvrige prisudvikling skak-mat. Det er derfor de politiske rammebetingelser skal skærpes, så der bliver ens spilleregler for alle”.
Størsts gratis streamingtjeneste er YouTube, som 82% af de nordiske digitale forbrugere har været forbi i løbet af i år. På andenpladsen er Spotify Free der benyttes af 26%.
Udvalgte tal fra undersøgelsen
- 86% streamede musik
- 53% af musikbrugerne havde et abonnement
- 47% af musikbrugerne benyttede udelukkende en gratis tjeneste
- 66% brugte YouTube, hvilket gør den til den mest benyttede streamingtjeneste i Danmark.
Kilde: Polaris via Koda