Dansk HiFi-kæde vender tilbage til rødderne med digital satsning og butikker der i højere grad skal være showrooms.
Landets største HiFi-kæde, HiFi Klubben, er i gang med en ny strategi der er blevet døbt: HiFi Klubben 3.0.
Her vender de tilbage til rødderne, som var et postordrefirma med showrooms rundt omkring i landet. Den nye strategi med øget fokus på digitalt salg giver butikkerne en ny rolle, hvor deres fokus skifter til at være showrooms.
“Vi tror på de fysiske butikker, men de skal have en ny rolle i fremtiden. De skal i højere grad være showrooms, hvor medarbejderne præsenterer vilde lydoplevelser, vejleder kunderne og herefter hjælper dem med at bestille over nettet”, fortæller Christoffer Arensbach, der er CEO i HiFi Klubben, og fortsætter:
“Samtidig er vi ved at skabe et digitalt univers, som fortæller meget mere om hvad HiFi-Klubben står for”.
Det betyder at på sigt forsvinder ‘HiFi Klubben’-butikkernes kasseapparater og de mindre lokale lagre af varer minimeres eller helt fjernes. Den plads skal bruges til flere lytterum og oplevelser.
Glæder sig til Amazon
HiFi Klubbens digitale rejse skal ruste virksomheden til at konkurrere mod de store, internationale kæder. Og ikke mindst internetgiganten Amazon, der snart rykker ind på det danske marked.
“Vi er ydmyge overfor Amazon, men vi er ikke bange. Vi kan tilbyde noget helt andet, end de kan. Vores sælgere elsker virkelig musik og god lyd, og passionen ude i butikkerne er vores helt store styrke”, fortæller Christoffer Arensbach og fortsætter:
“Denne ekspertise skal vi have til at skinne igennem på alle platforme! Og så glæder vi os faktisk bare til konkurrencen, og alt det spændende der sker i vores branche, forklarer Christoffer Arensbach, der takket være den langsigtede plan forventer, at virksomheden på sigt accelererer væksten”.
Investeringer og priskonkurrence koster indtjening
HiFi Klubbens moderselskab Audionord International, der ejer alle butikkerne i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland og Holland, har netop offentliggjort årsregnskab for 2017/2018.
Her er omsætningen stabil mens indtjeningen er faldet med 9% til 32,7 millioner kroner.
“Vi kan og må ikke være tilfredse med at holde toplinjen i status quo. Vi skal vokse år for år. Til gengæld er det faktisk ok, at bundlinjen er faldet lidt i et år, hvor vi har holdt priserne skarpe og samtidig investeret massivt. Både i at få os gjort præcise i kommunikationen og i at binde butik og web helt sammen, så vi kan spille med i den digitale superliga. Vi skal jo så bare sikre os, at investeringerne tjener sig ind de kommende år”, forklarer Christoffer Arensbach, og fortsætter:
“Vores mission er at bevæge mennesker gennem musik. Og den mission har et stort vækstpotentiale i hele Europa. Ønsket om dedikeret og ærlig vejledning samt masser af gode musikoplevelser er større end nogensinde før”.
Når ‘HiFi Klubben’ er omdannet til den ny virkelighed vil der være i alt 103 fysiske showrooms i Danmark, Norge, Sverige, Holland og Tyskland.