1 cm nøjagtighed: Super-præcise satellitpositioner bliver nu testet i Aarhus
I dag åbner en test- og udviklingsplatform for super-præcis positionering i Aarhus. Det fortæller Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet.
Teknologien kan bl.a. være med i udviklingen af førerløse biler, men i det hele taget får fremtidens samfund brug for systemer som dette.
Det er DTU Space, der i samarbejde med Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, har designet og etableret TAPAS, som systemet hedder.
I test-udgaven af TAPAS i er der i alt 11 referencestationer placeret i og omkring Aarhus.
De henter signaler fra det europæiske satellitnavigation Galileo og GPS og beregner korrektioner til mobile enheder i området, f.eks. biler, som dermed kan navigere med én centimeters præcision.
Men det er ikke kun biler der kan få nytte af en super præcis positionering. Alle bevægelige robotter vil kunne bruge det til præcis at vide hvor de er.
“Det her får enorm betydning for udviklingen af fremtidens samfund, ikke bare i Danmark. Med TAPAS-projektet sikrer vi, at Danmark er på forkant med udviklingen af super-præcis positionering via satellitter”, fortæller energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, og fortsætter:
“På sigt kan virksomheder og myndigheder bruge teknologien, så de kan udvikle og teste nye produkter og services. Jeg ser enorme potentialer, som i sidste ende kommer den enkelte borger til gode”.
Normal satellitnavigation har en nøjagtighed på 10-15 meter, her er nøjagtigheden 1 cm. Denne præcise positionering er en altafgørende forudsætning, når f.eks. selvkørende køretøjer skal kunne navigere sikkert rundt i bytrafik.