Apples indtog på det intelligente højttalermarked er endnu ikke nogen gigantsucces.
Selv om HomePod ikke ligefrem er en fiasko, er der stadig meget langt fra højttalerens plads i markedet op til konkurrenterne fra Amazon og Google. Det er konklusionen i en ny rapport fra et Strategy Analytics, der har taget pulsen på HomePod-salget, nu når Apple ikke selv vil fortælle os, hvor mange af dem, de har solgt.
Strategy Analytics anslår salget af HomePods til at have været 600.000 i første kvartal (HomePod kom først i butikkerne i februar, så der var ikke noget salg i januar) og 700.000 i andet kvartal. Der var altså en smule fremgang i andet kvartal, men det skal dog ses i forhold til det manglende januar-salg. Hvis HomePod havde været tilgængelig i januar, ville den formentlig have solgt mere end 600.000 eksemplarer og der ville have været tale om stagnation eller fald i salget i andet kvartal.
Med disse salgstal sidder Apple p.t. på cirka 6% af det globale marked for intelligente højttalere. Det skal sammenlignes med Amazons markedsandel på 41% med Echo-højttalerne og Googles markedsandel på 27,6% med Home-serien. Selv kinesiske Alibaba har en større markedsandel end Apple med deres egne intelligente højttalere (8%).
Dermed ligger Apple på en global fjerdeplads. Femtepladsen tages af endnu en kinesisk online-biks, JD.com med 2,2%. De resterende 16,3% af markedet udgøres af ”andre”, og det er altså her, man skal finde højttalere som Harman Kardon Invoke med Cortana ombord eller højttalere med Alexa/Google Assistant ombord fra Libratone eller Sonos.
Strategy Analytics påpeger i rapporten, at de mener, HomePods høje pris er en barriere for et større volumensalg.