En mere fleksibel filmaftale mellem Danmark og Frankrig skal øge samarbejdet omkring filmproduktion mellem de to lande – til gavn for de kreative kræfter, for filmkulturen og for publikum. De to landes kulturministre underskriver aftalen onsdag i anledning af præsident Emmanuel Macrons todages statsbesøg.
Da Danmark og Frankrig i 1975 indgik den første officielle aftale på filmområdet, var formålet klart: Det skulle gøres nemmere for de to lande at koproducere film. Et godt samarbejde gavner nemlig filmenes kunstneriske og tekniske kvalitet, men det er også med til at berige publikum og filmkulturen i begge lande, når udvekslingen af film bliver styrket.
Det filmiske fodslag mellem Danmark og Frankrig har sat sine klare aftryk. Set fra et dansk perspektiv er betydelig fransk støtte over årene givet til prominente instruktører som Thomas Vinterberg og Lars von Trier – senest til Triers ‘The House That Jack Built’, der får dansk premiere den 29. november.
Også yngre talenter har haft gavn af de tætte relationer. ‘Selvmordsturisten’, en ny spillefilm på vej af Jonas Alexander Arnby, er koproduceret med franske partnere, og det samme er afghanskfødte Shahrbanoo Sadats debutfilm ‘Wolf and Sheep’, der vandt en pris på Cannes Festivalen i 2016. Desuden har det danske selskab Nørlum knyttet frugtbare forbindelser til den franske animationsbranche som medproducenter af den fransk-danske animationsfilm ‘På toppen af verden’.
Baner vej for flere officielle koproduktioner
Nu skal aftalen fra 1975 imidlertid ajourføres for at sikre, at filmsamarbejdet og kulturudvekslingen mellem Danmark og Frankrig kan blive endnu stærkere. For når danske og franske manuskriptforfattere, instruktører, skuespillere og produktionsfolk samarbejder på tværs, øger det også muligheden for at udvikle nye filmiske fortællinger, der fortsat kan vække publikums appetit.
Den nye aftale mellem regeringerne i Danmark og Frankrig gøres mere fleksibel, så kravene til at opnå status som koproduktion lempes. Det betyder, at koproducentens mindstebidrag til filmens samlede budget er nedsat til 20 % (og 10 % i særlige tilfælde), frem for de tidligere 25 %. Med en nedsættelse af bidraget håber de to lande, at flere film dermed kan rangere som officielle koproduktioner og således opnå de fordele, som følger med.
En status som koproduktion baner vej for, at flere filmselskaber kan investere i dansk-franske projekter, fordi det åbner mulighed for at søge franske og europæiske støttefonde til at styrke finansieringen. Aftalen vil desuden skabe større synlighed internationalt om samarbejderne – og dermed også om det danske kreative og økonomiske bidrag til filmene.
Aftalen underskrives onsdag den 29. august af Danmarks og Frankrigs kulturministre Mette Bock og Françoise Nyssen i anledning af præsident Emmanuel Macrons statsbesøg i Danmark 28.-29. august.