I USA må reklamerer gerne gå tæt på en konkurrent, som her hvor Samsung i en serie reklamer gør forsøget med at gøre grin med Apple Store, iPhone X og en medarbejder.
Hvis I har besøgt en Apple Store i udlandet for nylig (de findes ikke i Danmark) så kender I sikkert indretningen, Apple-medarbejderne i blå t-shirts og Genius Bar hvor der kan hentes hjælp til at bruge produkterne.
I en serier af amerikanske reklamer for Galaxy S9, der har Samsung konstrueret en fake Apple Store og Apple-medarbejder, og kaldt reklamerne for ‘Ingenius’.
Et af emnerne som Samsung tager op er nødvendigheden af adaptere (dongles) for at bruge en kablet hovedtelefon på iPhone X.
“A dongle?”
“Yeah, a dongle. It comes in the box.”
“But what if I just need to charge at the same time?”
“Then you’re going to need another type of dongle.”
“Like a double dongle?”
“Yeah, a double dongle. I guess.”
“That sounds explicit!”
De øvrige emner i reklamerne er hurtiglader (fast charger), kamera score på DxOMark og hastighed (til f.eks. download).
Reklamerne kommer ovenpå et vigende salg af Galaxy S9 og S9 Plus. Ifølge en rapport fra The Bell solgte Samsung 10,2 mio. S9-telefoner i de første par uger fra lanceringen (1. kvt. 2018), men kun 9 mio. i de efterfølgende 13 uger (2. kvt. 2018). Det bringer S9-salget under hvad både S8, S7 og S6 modellerne solgte for samme periode årene forinden, med Galaxy S7 som den bedst sælgende.
Nu har Samsung valgt at drille Apple i nye reklamer. Rammer Samsung den sublime humor? Bedøm selv, de fire Samsung ‘Ingenius’ reklamer kan ses herunder:
https://www.youtube.com/watch?v=-O_MjXbX3VA
https://www.youtube.com/watch?v=nxi0AtBVRZE
https://www.youtube.com/watch?v=PTntzNhTTsE
https://www.youtube.com/watch?v=7trMPJNBV20