I den fortsatte historie om Netflix-modellen for biografer er der nu kommet en udvikling, der nok var forventet.
Den mest højprofilerede af de nye biografabonnementer, der lige nu dukker op i USA, har måttet skrue op for prisen og sætte grænser for, hvor mange premierefilm, medlemmerne kan se.
Efter en tumultarisk weekend, hvor MoviePass oplevede en række problemer med systemet og derfor fik ballade med en hel del kunder, landede der tirsdag morgen USA-tid en pressemeddelelse fra MoviePass.
Den forklarer, at standardprisen for abonnementet nu bliver hævet fra 10 dollar til 15 dollar, altså fra cirka 65 kroner til lige under 100 kroner. Man vil stadig kunne se en film om dagen, men der kommer til at være begrænsninger på film, der lige har haft premiere.
Ifølge Business Insider var årsagen til den tumultariske weekend, at MoviePass ikke havde kunnet betale sine regninger og derfor måtte låne 5 millioner dollars i sidste øjeblik for at få systemet op at køre igen. Og det er i lyset af denne udvikling, at prisen nu bliver hævet. Der er ingen officielle udmeldinger om, hvad der sker med de folk, der har betalt flere måneder forud og derfor har fået rabat.
Begrænsingerne på premierefilm er heller ikke specificeret nærmere, men det bliver noget med at der vil være færre billetter til rådighed til film, der åbner i flere end 1.000 biografer (der er lidt over 4.000 premierebiografer på tværs af USA) i de første to uger efter premieren.
Hvorvidt MoviePass kan holde skruen i vandet vil tiden vise, om modellen vinder indpas.
USAs største biografkæde, AMC, har lanceret en lignende model, der dog er lidt dyrere og hvor du kun kan se tre film om ugen. Til gengæld kan du også se f.eks. IMAX- og 3D-film på abonnementet, hvilket du ikke kan på MoviePass. AMC har netop meddelt, at de har fået 175.000 abonnenter i de første to uger, tjenesten har været oppe at køre.