Forbrugere blev vildledt om adgangen til YouSee’s fordelsprogram ‘More’.
Da fordelsprogrammet ‘YouSee More’ blev lanceret i september sidste år, der var YouSee lidt ‘for frisk’ i markedsføringen.
Det fremgik nemlig af YouSee’s hjemmeside, at fordelsprogrammet var tilgængeligt for alle, der som minimum havde to forskellige YouSee-produkter.
Forbrugerombudsmanden modtog kort herefter henvendelser fra et par forbrugere, som – på trods af at de havde to forskellige YouSee-produkter – ikke havde adgang til programmet.
Yousee fortalte kunderne, at de ikke var kvalificerede til programmet.
-
- Den ene fordi han alene havde YouSee’s grundpakke
- Den anden fordi YouSee-signalet blev leveret via en antenneforening.
Alle betingelser for adgangen til fordelsprogrammet skal oplyses klart og tydeligt, ellers er det vildledende markedsføring.
Forbrugerne skal have præcis information
At YouSee fortalte at fordelsprogrammet var tilgængeligt for alle, der som minimum havde to forskellige YouSee-produkter, gav forbrugerne grund til at tro, at programmet var tilgængeligt, når disse betingelser var opfyldt.
Når der er flere betingelser eller begrænsninger knyttet til adgangen – herunder at det kun er visse af YouSee’s produkter, der er adgangsgivende – skal dette oplyses klart og tydeligt. I modsat fald er markedsføringen vildledende.
Forbrugerombudsmanden fandt ikke, at YouSee’s oplysning ”Det er ikke alle produkter, der giver adgang til YouSee More – Ring til os […]” var tilstrækkeligt og bad derfor YouSee om at ændre sin hjemmeside, hvilket YouSee efterfølgende gjorde.