Et af de rygter, der var løbet forud for Google I/O, var at Google News skulle have en designmæssig overhaling.
Sådan en overhaling blev da også præsenteret på I/O, men der var mere i det end rent design.
Når Google News-opdateringen rulles ud over de kommende uger, vil der være to måder, du får nyhederne præsenteret på. Dels er der den nye oversigt, hvor nyhederne stadig er tilpasset dine interesser, og hvor du nu også får citater og andre bidder af nyheden præsenteret direkte i oversigten. Hvis du bare vil se de seneste overskrifter, er ddet altså måden at gøre det på.
Hvis du derimod vælger ’Full Coverage’, får du ligesom nu mulighed for at gå mere i dybden med en af dagens nyheder. Ligesom i den nye nyhedsoversigt er der mere video, flere citater m.m. at navigere igennem. Men for at forsøge at bekæmpe tidens polariserede nyhedsbillede og ’fake news’, har Google valgt, at ’Full Coverage’-nyhederne bliver vist ens for alle.
Med andre ord, når du først har valgt at gå i dybden med en historie, får du ikke kun nyhedskilder fra din egen boble, men et bredt udvalg af etablerede kilder.
Dertil kommer en ny funktion, der gør det nemmere at abonnere på nyhederne. Med et enkelt klik kan du abonnere på en nyhedstjeneste, hvis Google har et samarbejde med dem. Via et sådant samarbejde, sælger Google abonnementer og premium-adgang via Google Wallet, sådan at du ikke skal tænke mere over at købe abonnement på New York Times, end når du køber en app.