Populære apps til DRs tv-underholdning fra ‘X Factor’ og ‘Alle mod 1’ sendte brugerdata videre til Facebook.
Facebook ved meget om deres brugere, men ikke nødvendigvis kun fra hvad de brugere selv laver af opslag på det sociale medie. Det skriver Jyllands-Posten.
Nu er det nemlig kommet frem at DR også har fodret Facebook med data om deres tv-brugere. Det er sket via populære apps til tv-udsendelserne ‘X Factor’ og ‘Alle mod 1’.
Fra de apps har der været en åben kanal til Facebook om hvorvidt DR app’en har været installeret, hvornår den har været åbnet suppleret med teknisk information som styresystem og skærmopløsning mm.
DR har ikke oplyst brugerne af deres apps om at der på den måde blev delt informationer med Facebook.
DR lægger sig fladt ned
“Det er en fejl”, lyder det fra DR’s digitalchef Michael Arreboe i en mail til Jyllands-Posten og forklarer til avisen at der er tale om apps produceret af eksterne leverandører, og at kontrollen med de leverandører har svigtet.
“Her må vi lægge os fladt ned og sige, at kontrollen ikke har været god nok. Det strammer vi op på, og det er i det hele taget et område, vi har meget fokus på”, fortæller Michael Arreboe.
DR sender ikke ‘X Factor’ længere, de rettigheder overtager TV 2 fra næste år. Hvorvidt der kommer flere udgaver af ‘Alle mod 1’ er ikke oplyst.