Forside * Nyheder

Stærkt år giver Waoo 80.000 flere fiberkunder

-
Foto: recordere.dk

Waoo har vundet markedsandele takket være stigende efterspørgsel på fiberbredbånd og nye innovative TV-produkter kombineret med et større dækningsområde. Selskabet havde i 2017 en vækst på 14 % og fastholder forventningen om et positivt resultat i 2018.

Fibernetudbyderen Waoo kom ud af 2017 med markant fremgang både i fiberbredbånds- og TV-forretningen. Selskabet voksede med ca. 40.000 fiberbredbåndskunder, og samtidig blev det til knap 10.000 flere TV-kunder. Samlet er der tale om en vækst på 14 %, og Waoo har nu flere end 300.000 kunder.

Annonce:

”Det er et yderst tilfredsstillende resultat på et meget svært, mættet marked, som vi kun kan være stolte over. Det viser, at vores produkter og priser er konkurrencedygtige, og at vi tilbyder det, som kunderne efterspørger,” siger adm. direktør Jørgen Stensgaard, Waoo.

Den markante vækst betyder, at resultatet for 2017 blev væsentligt bedre end forventet. Selskabet havde budgetteret med et underskud på 20-25 mio. kr. før skat for 2017, men resultatet blev et underskud på kun knap 12 mio. kr. Det er en klar forbedring i forhold til 2016, hvor Waoo havde et underskud på knap 17 mio. kr. før skat.

”2017 har været et godt år for Waoo. Vi har haft fokus på at sænke vores omkostninger samtidig med, at vi har levet op til vores erklærede mål om at være først med de nyeste produkter og tjenester inden for fiberbredbånd og TV. Det er vi lykkedes med, og resultatet er både flere kunder og bedre indtjening,” siger Jørgen Stensgaard.

Waoo blev i 2017 kåret som ’Danmarks bedste internet’ for sjette år i træk. På TV-siden var selskabet blandt de første til at tilbyde adgang til YouTube via TV-boksen og Cloud Record, som gør det muligt at optage programmer i skyen og afspille dem fra alle enheder. I slutningen af året har selskabet ændret sit TV-produkt og tilbyder som den første udbyder nu den store streamingpakke Viaplay Total i kombination med en TV-pakke.

 

Jørgen Stensgaard, Waoo!

”Det bliver kun mere tydeligt, at kunderne efterspørger stabilt internet – specielt trådløst – og kræver høj grad af fleksibilitet både hvad angår internet og TV. Kunderne forventer, at de kan tilpasse TV-seningen til netop deres behov, både i forhold til hvor og hvornår de vil se TV og ikke mindst hvilke kanaler, de har adgang til. Det er en trend, vi har set igennem længere tid, og som kun er blevet mere og mere udtalt. For at følge kunderne skal vi hele tiden udvikle os og prioritere skarpt, og det er medvirkende til, at vi hele tiden holder os forrest i feltet” siger Jørgen Stensgaard.

Waoo forventer fortsat fremgang i 2018 og et positivt resultat for hele året.

Fakta

  • Waoo opnåede i 2017 en bruttotilgang på ca. 80.000 kunder, mens der var en afgang på ca. 40.000 kunder bl.a. i forbindelse med fraflytning. Nettoresultatet var en vækst på ca. 40.000 kunder, og samlet havde Waoo med udgangen af 2017 flere end 300.000 fiberkunder.
  • På TV-siden fik Waoo en bruttotilgang på ca. 34.000 kunder, som gav en samlet nettovækst på ca. 10.000 TV-kunder.
  • Waoos grundprodukt er internet via fiber – fiberbredbånd – til private og foreninger. Kunderne kan tilkøbe bl.a. TV-abonnement i pakker samt enkeltkanaler. Det samlede antal aktive produkter, dvs. fiberbredbånd, TV mv. er knap 500.000.
  • Waoo er ejet i fællesskab af en række energi- og fibernetselskaber, der har anlagt og driver fibernet i store dele af landet. Selskabet udbyder desuden fiberbredbånd og TV uden for ejerkredsens fibernet, bl.a. på TDCs fibernet i København og Nordsjælland.
  • Ejerkredsen har ændret sig over årene i forbindelse med, at enkelte energiselskaber er udtrådt af samarbejdet og har valgt ikke længere at give Waoo adgang til deres fibernet. Det kan gøre det vanskeligt at sammenligne selskabets resultater over en længere årrække.
  • Waoos omsætning baserer sig på afregningspriser ud mod ejerne og ikke på direkte indtjening. Det er den primære årsag til, at selskabet historisk set har kørt med underskud.
Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.