Det kan godt være, at Netflix allermest forlader sig på andres hardware til at bringe deres videoer ud til dig.
Men det betyder ikke, at de ikke selv gør en masse på teknologifronten. Recordere har været på besøg i Netflix’ hovedkvarterer i Los Angeles og Los Gatos i Silicon Valley.
Her fik vi et indblik i, hvor meget Netflix egentlig gør for at teste udstyr og stå til rådighed med teknologisk hjælp til f.eks. filmskabere, når disse skal lave indhold til tjenesten.
Især det sidste foregår der rigtig meget af i Los Angeles-hovedkvarteret, som ligger i Hollywood. Netflix-bygningen ligger i samme kompleks som Sunset Bronson Studios, det næstældste studie, hvor der stadig produceres film og tv i Hollywood.
Studienørdernes legeplads
I Netflix’ del af studiekomplekset render der en række eksperter rundt med teknisk forstand.
De tjekker alle de nyeste professionelle kamera-modeller for at se, hvordan de lever op til Netflix’ standarder for det indhold, der skal sendes ud, og såvel farvegengivelsen som opløsningen på kameraerne gennemgår videnskabelige tests.
I bygningen er der naturligvis også en række små biografer, hvoraf nogle af dem er udformet som en blanding af biograf og lydstudie.
Et seperat lydstudie er dedikeret til at holde Netflix’ lydtekniske rådgivere opdateret med alle de nyeste hardware- og software-teknologier, der har at gøre med lyd.
En særlig, lille biografsal er primært dedikeret til at vise filmskabere, der laver indhold til Netflix, fordelen ved HDR, som det ikke er alle, der har kastet sig over endnu.
Skabevis af mobile enheder
I Silicon Valley-hovedkvarteret i Los Gatos har teknikerne primært fokus på at teste den hardware, som de forskellige versioner af Netflix-app’en skal køre på.
Det betyder f.eks., at der er et særligt, lydtæt rum, der samtidigt er et Faraday-bur, hvor der testes tv-skærme under forskellige vilkår.
I det hele taget testes der tv’er på en hel etage i en af bygningerne i Netflix’ Los Gatos-hovedkvarter, men fordi der var tale om endnu ikke offentliggjort teknologi fra tv-producenterne, kunne vi ikke fotografere der.
Til gengæld fik vi lov at komme ind i det rum, hvor Netflix tester mobile enheder og en række streamingbokse.
Her finder man et antal lukkede skabe, der alle er Faraday-bure.
Inde i skabene kan Netflix på den måde simulere forskellige scenarier, hvor signalstyrken på de mobile enheder kan være varierende.
I skabene er der også forskellige temperaturer og sågar forskellige mængder af støv i luften, så Netflix kan kontrollere for disse faktorer.
Skabene er opdelt efter styresystemer med en række forskellige iOS- og Android-enheder i hver sit skab.
Uden for skabene sidder et antal streamingbokse, der primært bliver langtids-testet, herunder for deres Wi-Fi-forbindelse.
Video
På denne video forklarer Netflix om det særlige ‘Mobile Lab’ testrum.
Som det ses er der mange blæsere i rummet og det støjer en del. Så lyden er ikke i top, men vi håber I får meningen med.
Brugerne er laboratorierotter
Endelig er Los Gatos-hovedkvarteret også hjemsted for en anden slags test-laboratorium.
Netflix anvender nemlig ikke bare de data, de indsamler fra medlemmernes brug af app’en og websiten til at hjælpe dem i deres beslutningsproces.
De har en hel ’Consumer Insights’-afdeling, der ud over at kigge på de ovennævnte data også laver fokusgruppe-tests og tests med f.eks. eyetracking for at se, hvordan folk bruger tjenesten.
Det sidste foregår blandt andet i et stuemiljø, Netflix har indrettet i hovedkvarteret.
Her sidder test-abonnenterne og ser Netflix, som om, de var derhjemme, Consumer Insights-folkene så kan så sidde i et tilstødende rum og iagttage brugernes adfærd gennem et vindue med skærme oven over, der bl.a. viser, hvad brugeren ser på skærmen.
Consumer Insights-holdet rejser dog også en del rundt i verden for at opleve, hvordan forskellige kulturer i forskellige lande bruger Netflix.
Det er ifølge Netflix-folkene den eneste måde, hvorpå man virkelig kan få en forståelse for, hvordan Netflix bruges i Indien modsat Rusland modsat USA.
Det er små variationer, der dog alligevel kan betyde en del. I Indien ses Netflix f.eks. ikke lige så ofte fra en sofa, der er placeret overfor skærmen, som det er tilfældet i USA og Europa.
I Japan har de mindre skærme end i USA, men de sidder til gengæld tættere på skærmene, fordi folks hjem er mindre. I følge Netflix er parametre som disse afgørende for, hvilken størrelse font, der f.eks. bruges på forsiden af Netflix-app’en.
Se også
- Netflix: Flest ser med på TV, også børnene
- Recordere besøger Netflix: Kom med bag kulisserne
- Netflix indfører ny kompressions-strategi
- Nu kommer Netflix’ preview-videobidder til den mobile platform