Det handler ikke kun om turen i biografen, men også turen hen til den.
Den banebrydende, amerikanske biografabonnements-tjeneste MoviePass har skabt en masse debat (også her på sitet) og er både populær og kontroversiel.
Tjenesten har lige skruet lidt mere op for kontroverserne. MoviePass’ direktøren Mitch Lowe har til en minikonference udtalt, at en af de måder, de vil tjene penge på i fremtiden, er lokationsdata.
MoviePass-app’en vil – forudsat at brugeren har givet den tilladelse til at den bruger GPS m.m. i telefonen – spore brugernes færd til og fra biografen.
Disse data vil MoviePass bruge til at tjene penge. Dette kan de for eksempel gøre ved at markedsføre lokale restauranter eller andre steder, biografgængere kan forventes at besøge før eller efter, de har været i biffen.
Netop omsætningsmulighederne for MoviePass har været til diskussion, fordi forretningsmodellen i sig selv kræver enorm volumen og derfor til at starte med kræver store investeringer, før kundemassen er der.
MoviePass understreger dog overfor Engadget, at der er tale om et koncept i udvikling, og ikke praksis for nuværende.