Er du en af dem, der bliver irriteret over to-faktor-sikkerhed på mobilen?
Så kan dit liv måske blive endnu mere frustrerende i fremtiden. Eller måske meget nemmere.
Der er mange, der hader at skulle modtage koder på SMS (eller via en tredjeparts-app) der skal tastes ind ud over et kodeord. Og to-faktor-identifikation har vist sig ikke at være ufejlbarlig.
Derfor arbejder teleselskaberne i USA lige nu på at udvikle en ny form for multifaktor-identifikation, der, som begrebets navn antyder, tjekker flere end to faktorer, når du f.eks. skal logge ind et eller andet sted, der kræver ekstra sikkerhed.
Telegiganterne AT&T, Verizon, Sprint og T-Mobile har dannet samarbejdsgruppen Mobile Authentication Taskforce, der arbejder på at finde en ny standard for sikker verifikation af din identitet på det mobile net.
Deres politiske og økonomiske magt samt deres samarbejder med teleselskaber i andre lande kan meget let munde ud i, at de kommer til at sætte standarden for, hvordan vi f.eks. logger sikkert ind i apps i hele den vestlige verden.
Metoden involverer stykker ID-data, du har på din telefon, såsom dit telefonnummer, SIM-kortnummer og din abonnements-type. Disse tjekkes op mod teleselskabets informationer sammen med f.eks. dit kodeord. Det sidste skulle så være med til at skabe ekstra sikkerhed i tilfælde af, din smartphone bliver stjålet.
Afhængig af, hvordan disse ting kommer oven i eventuel en- eller to-faktor-sikkerhed, kan det enten kræve flere eller færre trin at logge ind eller f.eks. bekræfte et køb. Det vil tiden vise.
Mobile Authentification Taskforce siger, at deres nye metode kan være klar til udrulning allerede inden årets udgang.