Flere og flere vælger at betale for musiktjenesten Spotify.
Spotify er fortsat i vækst og nåede i 4. kvartal 2017 op på i alt 159 mio. brugere. Det viser tal der er kommet frem i forbindelse med Spotifys børsnotering.
Musiktjenesten har siden starten været delt i gratis reklamebetalt streaming og så en betalingsdel, med bedre kvalitet, ingen reklamer samt flere muligheder for at lytte med (som Spotify Connect).
Det er lykkedes Spotify at vækste mere på den betalende del end på gratis-delen, således at der forholdsmæssigt er flere der betaler for musiktjenesten i dag.
Hvor det i 1. kvartal 2015 var 26% af Spotify-brugerne der var betalende, så var det i 4. kvartal 2017 steget til 45%. Den udvikling kan ses af graferne nedenfor.
Samtidig er de blevet bedre til at holde på kunderne. Hvor det i 2015 var 7,7% af prøveabonnementet der ikke blev hængende, så faldt det tal i 2016 til 6,6% og nåede i 2017 ned på 5,5%.