Elgiganten vil tilbage til bymidterne, med mindre city-butikker i de større byer.
Historien har det med at gentage sig, og nu har Elgiganten igen fået smag for butikker i gågaderne.
Tilbage i 2004 der gik Elgiganten som forsøg ind i Odense med en ny type butik, der var noget mindre end varehusene udenfor bymidterne.
Men så kom finanskrisen i 2008 og med det fulgte ændrede forbrugsmønstre, og der kom igen fokus på pris mere end convenience, og i 2012 lukkede Elgiganten i Odense City. Tiden var løbet fra city-butikkerne.
“Sådan er det nogle gange, når tingene udvikler sig i en anden retning, end det man havde regnet med.” fortalte daværende direktør i Elgiganten, Jesper Boysen, til Fyens Stifttidende.
Elgiganten overlod herefter bymidterne til kæder som Fona og Expert. Fona var ejet 40% af Elgigantens moderselskab Elkjøp, så koncernen stod fortsat med et ben i bymidterne dér.
Samme år som Elgiganten forlod bymidterne igen, der rykkede Elgigantens direktør Jesper Boysen til konkurrenten Expert-kæden. Headhuntet til at skabe en kæde af varehuse der kunne konkurrere med Elgiganten, og det blev senere til Power.
Expert forsvandt også fra Odense bymidte. Så fra 2 Expert-butikker, en Fona-butik, en Merlin og en Elgiganten City, der havde finanskrisen ryddet Odense city for elektronikbutikker.
Handlen var rykket på nettet, og til varehuse som Elgiganten, Bilka og senere Power – butikker placeret udenfor city.
Men med overtagelsen af 10 tidligere Fona-butikker i 2016 der fik Elgiganten igen mulighed for at prøve kræfter med mindre butikker. Især butikken på Strøget i København og den i Frederiksbergcentret blev prøvebutikker, sammen med en tilsvarende i Oslo city.
Nu er konklusionen klar: Elektronikkæden vil have fat i de kunder der fortrinsvis handler inde i byerne, ved at servicere deres elektronik og være et galleri for nethandel. Det skriver svenske Market.
Opgaven for Elgigantens city-butikker bliver at være tætterne på de kunder der bor i bymidterne i de større byer.
Butikkerne vil fungere som rådgivning, som pickup point for varer købt på nettet og som serviceafdeling for reklamationer. Fokus vil være varer man kan tage med under armen, som eksempelvis mobiltelefoner og computere.