Befolkningen så en lille smule mindre fjernsyn i 2017 end i 2016. En status, som DR Medieforskning har lavet, viser, at hver dansker over tre år sidste år så fjernsyn i to timer og 30 minutter om dagen mod to timer og 38 minutter året før.
Imidlertid er det lidt svært at sammenligne tallene 1:1, da der fra den 1. januar 2017 blev lavet en række ændringer i måden, som Kantar Gallup opgør seertal på.
Hvad der derimod ligger helt fast er, at det faldende tv-forbrug afspejler en fortsat polarisering mellem den yngre og ældre del af befolkningen. For eksempel har 27 procent af de 20-39-årige nu helt fravalgt et traditionelt tv-signal, mens det kun gælder tre procent af befolkningen over 40 år, fremgår det af rapporten ’Medieudviklingen 2017’, som DR Medieforskning udgiver sidst i januar.
Heraf fremgår det også, at børn og unge bruger historisk lidt tid på at se fjernsyn, mens der – trods fald i tidsforbruget blandt de ældre seere – fortsat er tale om et højt niveau.
Den nye måde at måle seere på betød blandt andet, at online-seningen regnes med i seertallene.
”Den nye seermåling har nu ikke ændret grundlæggende på styrkeforholdet på det danske tv-marked. TV 2 er fortsat størst, efterfulgt af DR, mens MTG og Discovery Networks kappes om tredjepladsen,” konkluderer medieforskerne Henrik Gregor Knudsen og Katrine Green.
Ifølge dem har DR vundet mest ved, at online-sening er blevet inkluderet i målingerne, mens TV 2 vinder lidt mindre. Forklaringen skal især findes i, at DR TV – DRs streamingtjeneste – er meget brugt, mens TV 2’s nyheds- og sportskanal kun i begrænset omfang bliver set tidsforskudt.
”Efter et 2016 med VM i fodbold og OL, må DR1 og TV 2 begge afgive seerandele i 2017. Både DR og TV 2-familien oplever dog fremgang på flere af de mindre kanaler. Særligt DR K og TV 2 News har haft et stærkt år,” siger Henrik Gregor Knudsen og Katrine Green.
Sådan streamer vi
Ifølge den kommende rapport om ’Medieudviklingen 2017’ streamer 44 procent af danskerne film og tv-serier mindst en gang om ugen, men blandt de 15-29-årige er tallet 81 procent.
”Der findes ingen officiel opgørelse af tidsforbruget på tværs af traditionelt tv og streaming, som regner tjenester som Netflix og YouTube med. Men i DR Medieforskning estimerer vi, at omkring 60 procent af de 15-29-åriges forbrug af levende billeder i 2017 foregik via streaming. Blandt hele befolkningen står traditionelt tv stadig for 74 procent af tidsforbruget mod 26 procent til streaming,” lyder vurderingen fra medieforskerne Henrik Gregor Knudsen og Katrine Green fra DR Medieforskning.
Gammelt guld glimter
I ’Medieudviklingen 2017’ går DR-medieforskerne også nærmere ind i, hvad det er, danskerne så vælger af tv-indhold. Konklusionen er, at gammel kærlighed bestemt ikke ruster.
En gennemgang af de 10 mest sete programserier på henholdsvis DR1, TV 2, TV3 og Kanal 5 viser, at omkring tre ud af fire programmer enten er genudsendelser eller nye afsnit af gamle programformater.
Listen over gammelt seerguld tæller blandt andet ’Matador’, ’X Factor’ og ’Den Store Bagedyst’ på DR1, mens TV 2 fortsat har succes med ’Badehotellet’, ’Årgang 0’ og ’Vild med dans’. TV 3 har i 2017 sendt og genudsendt over 700 episoder af ’Luksusfælden’ og har derudover stadig succes med ’Robinson Ekspeditionen’, der første gang blev vist i 1998.
Blandt de mest populære nye programmer i 2017 finder man hovedsageligt dansk drama, ’Historien om Danmark’ på DR1 samt ’Forsidefruer’ og ’Brygmann og krigsveteranerne’ fra henholdsvis TV3 og Kanal 5.
Andre nyheder om streaming video
- James Bonds fremtid på film er i fare
- Store prisstigninger på Telmore Play
- Nu sætter Max ind mod kontodeling
- DR: Fejlene på DRTV er næsten nedbragt
- YouSee og rettighedshaverne indgår midlertidige aftaler trods uenigheder