Ændrede tv-vaner gør at tv-stationerne må transformeres på rekordtid, lyder det fra ‘TV 2’-chef.
Det er ikke EU-retsager og et eventuelt salg der giver panderynker hos direktør for TV 2, Merete Eldrup. Det er istedet hvordan hele ‘skuden’ vendes med ændringen af tv-vaner.
“Danskernes tv-vaner flytter sig hurtigere, end vi havde forudset”, fortæller Merete Eldrup til Finans.
Det betyder at hele tv-forretningen, hos Danmarks største kommercielle aktør, skal transformeres på rekordtid.
“I disse år er TV 2 under så store forandringer, at det først og fremmest handler om at bevare TV 2’s værdi og finde nye måder at skabe vækst på”, fortæller TV 2’s adm. direktør, Merete Eldrup, til Finans, og fortsætter:
“Man kan ikke se fem år ud i fremtiden og sige, hvordan TV 2 ser ud. Om fem år kan TV 2 se meget anderledes ud. Indholdet skal tilpasses nye behov hos danskerne, distributionskæden er under opbrud, og nye konkurrenter opstår i ind- og udland”.
Fra 42% til 16% på ét år
Da analysebureauet Wilke i 2016 tog pulsen på danskernes forbrug af streaming, der var det hele 42% som udelukkende så traditionel tv (flow tv).
I 2017 er samme tal faldet til 16%.
Nu er det 10% af danskerne som slet ikke benytter traditionel tv-distribution, som kabel, antenne eller satellit, og istedet udelukkende streamer fra tjenester som DR TV, TV 2 Play, Viaplay m.fl.
TV 2 Play har rundet 350.000
TV 2 Play har rundet 350.000 betalende kunder. Men TV 2 har dog endnu ikke knækket nøden til hvordan der holdes på ‘event-kunderne’.
“Vi ser, at TV 2 Play-kunderne hopper ind og ud af butikken. F.eks. har vi en del abonnenter, der køber TV 2 Play i juli for at se Tour de France, og siger det op igen, når Touren er slut. Det er en udfordring at få stabile kunder, og den nød har vi ikke knækket endnu”, slutter Merete Eldrup overfor Finans.
Se også
Stofa: DR og TV 2 streaming ødelægger vores marked