Der blev omsat for rekordstort beløb online på Black Friday i USA – og mandagens omsætning forventes at blive mindre.
Det har ellers traditionelt været sådan, at dagen efter Thanksgiving er Black Friday, hvor de fysiske butikkers regnskabstal går i sort, og den efterfølgende mandag er det så online-butikkernes tur på den såkaldte Cyber Monday – og det er jo idag.
Men der blev faktisk omsat for flere penge online på selve Thanksgiving-torsdagen som optakt til Black Friday og så på selve Black Friday, end man forventer, der kommer i kassen på e-handel idag.
Adobe har lavet en undersøgelse baseret på 100 af de største e-handlere i USA, og ud fra disse data mener firmaet kunne konkludere, at der blev omsat for over 7,9 milliarder dollar hen over slutningen af torsdagen og resten af fredagen i Internet-butikkerne i forbindelse med Black Friday-udsalget. Det er mere end en 17 procents stigning i forhold til sidste år.
Til sammenligning forventes Cyber Monday ”kun” at hive 6,6 milliarder dollar hjem.
Ser man på Black Friday-døgnet alene, blev der ifølge Adobe hevet 5,5 milliarder dollar hjem, hvoraf 2 milliarder var køb foretaget fra den mobile platform.