Hvilke brands taler unge mellem 18-34 år om? – Tjek YouGovs top 10 over varemærker her.
Analysefirmaet YouGov kategoriserer løbende varemærker ud fra ‘Word Of Mouth’-score (WOM), altså hvor meget de omtales blandt venner og familie.
Det kan omsættes til aktuel popularitet. En oversigt over hvilke brands som der tales allermest om lige nu.
Nu er der også udkommet en ‘YouGov BrandIndex’ for unge på 18-34 år, og her ses størst interesse for streamingtjenester, sociale medier og teknologivirksomheder.
Top 10 brands hos unge (18-34 år)
De unges top 10 inden for varemærker er:
- Apple
- Netflix
- MobilePay
- Coca-Cola
- HBO Nordic
- Spotify
- Tesla
- Viaplay
- Rema 1000
HBO Nordic er årets højdespringer
Streamingtjenesten HBO Nordic, som har haft stor succes med serier som Game of Thrones, har forbedret sin WOM-score med 7,6 procentpoint i 2017 er dermed årets højdespringer blandt de unge.
Men også Viaplay er gået frem på årets top 10 og er med en fremgang på 2,5 procentpoint nr. 3 på listen over årets højdespringere.
Om de unges ranking I Danmark sammenligner BrandIndex mere end 300 brands. Hver dag interviewer YouGov BrandIndex 200 personer, der er repræsentative for den generelle befolkning, og spørger dem om deres holdninger til forskellige varemærker. De unges ranking er udarbejdet ved hjælp af YouGov BrandIndex WOM-score, blandt alle de varemærker, som respondenterne har hørt noget positivt om (positiv Buzz) blandt de 18-34 årige. Vi har kun medregnet brands, som har opnået minimum 300 interview i perioden. WOM-scoren beregnes ved, at man spørger respondenterne, hvilke mærker de har talt om gennem samtale, online eller sociale medier inden for de sidste to uger. BUZZ beregnes ved at spørge respondenterne, om de i løbet af de seneste to uger har hørt noget positivt eller negativt om et bestemt varemærke gennem reklame, nyheder, mund-til-mund eller venner og familie. Data er fra 1. september 2016 til 31. august 2017. Kilde: YouGov |