Det var tæt på, at Spotify var røget på kinesiske hænder i stedet for svenske.
Ifølge TechCrunch blev Spotifys ejerkreds tidligere på året tilbudt at sælge hele pivetøjet til Tencent, en af de helt store tech-giganter derovre. I vesten kender vi dem måske mest for at stå bag WeChat, der er et af verdens største sociale netværk og messaging-tjenester. Deres maskot er en lille pingvin, der ligesom den danske sparebøsse-pingvin Pondus, bærer et rødt halstørklæde.
Tencent udbyder allerede musikstreaming via forskellige tjenester til det kinesiske marked, hvor de angiveligt har i alt 600 millioner brugere. Det skal sættes i forhold til, at Spotify anslås til at have omkring 140 millioner brugere, både betalende og ikke-betalende.
Der er derfor spekulation om, hvad Tencent egentlig ville med Spotify, ud over at udvide sin internationale tilstedeværelse. Der kan dog både være nogle rettigheder og teknologier i spil, som Tencent gerne vil have fingre i.
TechCrunchs anonyme kilde har ikke sagt noget om, hvad Tencent ville betale for Spotify. Men Spotify sagde i hvert fald nej tak.
Et Spotify-salg har har været i spil før, som da Google i 2014 overvejede at købe tjenesten. Her blev prisen sat så højt, at Google trak følehornene til sig. I 2015 kom det også frem, at MySpace havde forsøgt at købe Spotify, da førstnævnte gennemgik en relancering for flere år tilbage. Men selv om Spotify var meget mindre dengang, var MySpace ikke ligefrem den mest attraktive køber, de kunne få øje på.