Producenterne havde traditionen tro medbragt deres nyeste og mest avancerede fladskærme på IFA-messen i Berlin, og det er faktisk spot on, hvad mange forbrugere går efter i øjeblikket. Vi køber færre, men klart dyrere fladskærme i absolut topkvalitet, viser markedstal.
I årets syv første måneder udgjorde 4K-skærme 56 pct. af det hjemlige salg målt i styk. Det er en fremgang på 22 procentpoint i forhold til 2016 og tre gange andelen i 2015. Målt i kroner og øre fylder 4K-skærmene endnu mere, idet de udgør ikke mindre end 78 pct. af det samlede marked for fladskærme herhjemme.
Tallene blev fremlagt af analysefirmaet GfKs markedsanalytiker Christian Pagmert på BFEs pressemøde i Berlin forbindelse med IFA. Han sagde, at det vigende salg skal ses i lyset af, at salget i 2016 var ekstraordinært højt, da mange husstande valgte at købe nyt tv i forlængelse af, at YouSee lukkede for det analoge tv-signal i begyndelsen af året.
Efter de syv første måneder i år ligger styksalget således ca. 35 pct. under niveauet sidste år, men målt i omsætning er salget kun faldet ca. 26 pct. Billedet kan ændre sig senere på året, f.eks. i forbindelse med Black Friday, som i år er den 24. november. Fænomenet har på rekordtid udviklet sig til en veritabel udsalgsfest, hvor der på denne ene dag sælges lige så mange fladskærme, som på en gennemsnitlig måned, lyder det fra importørerne.
Nedgangen i salget i 2017 er primært sket inden for de mindre skærmstørrelser, dvs. under 40”. De mindre skærme udgør knap 30 pct. af salget målt i styk, men kun omkring ti pct. af omsætning. Situationen er stik modsat for skærme over 55”. De store skærmes markedsandel er også knap 30 pct. målt i antal, men de står nu for næsten halvdelen af branchens omsætning.
Teknologisk er markedet totalt domineret af de traditionelle LED (LCD)-skærme, som udgør ca. 98 pct. af alle solgte fladskærme i perioden fra januar til og med juli. De sidste to pct. er overvejende OLED-skærme, som med priser på omkring 11.000 for de billigste ser ud til at være nået ned i et prisleje, hvor mange hjem kan være med. Som det eneste segment – de to andre er LED og plasma – vokser salget af OLED-skærme og ligger foreløbig ca. 200 pct. over niveauet fra sidste år.