YouTube har ikke noget godt ry, når det gælder musikere og rettigheder.
I Danmark har kunstnerne på det seneste gjort ret meget opmærksom på dette, men også i YouTubes hjemland USA, får YouTube kritik for at være for nærige med royalty-udbetalingerne.
Men det vil chefen for YouTube Music – der muligvis snart smelter sammen med Googles øvrige musikudbud – ikke have siddende på sig.
I et blogindlæg forklarer han, at YouTube faktisk udbetaler tre dollar per tusinde streams, hvilket ”er mere end nogen andre reklamefinansierede tjenester”. Det sidste er en slet skjult hentydning til de to eneste andre tjenester af denne art, der tilbyder gratis streaming af musik mod at man gider lytte til reklamer. Det er Pandora og Spotify.
Lyor Cohen, som manden hedder, foreslår også en større gennemsigtighed i royalty-udbetalingerne, sådan at kunstnerne får præcis at vide, hvor meget vedkommende modtager i royalties, fra hvilke sange, og hvilke geografiske lokationer, hvor de er mest populære, og hvor mange af pengene, der kommer fra reklamefinansierede afspilninger.
Om Cohens forslag så bliver gennemført, og hvorvidt det stiller YouTube i et godt eller skidt lys, er en anden sag.