Første år har været en succes for den gratis reklamebetalte Viafree streamingtjeneste, der nu håber på flere brugere i andre segmenter.
Med 430.000 downloads af app’en til at se Viafree, er der glæde at spore hos MTG, der står bag TV3-kanalerne.
Viafree er en streamingtjeneste der lægger dele af indholdet fra TV3-kanalerne ud til fri brug, betalt af indlagte reklamepauser.
“Jeg vidste godt, at vi ville få mange brugere, fordi vi havde succes med forgængeren, TV3 Play. Men jeg er glædeligt overrasket over, at så mange er kommet på så hurtigt. Det er mest hastigheden, der er fantastisk”, fortæller Anders Oliver Andersen, vice president hos MTG med ansvar for virksomhedens digitale tjenester, til Børsen.
Han fortæller at det ikke kun er “tomme downloads” der ligger ubenyttet hen, men at brugerne også benytter app’en.
“I første halvår er der set 74% mere indhold end i samme periode sidste år. Så vi har fået flere brugere, som ser mere indhold. Samtidig kan vi se, at i gennemsnit 85%, der starter et program, også vælger at se det til ende. Det er en meget høj through rate”, fortæller Anders Oliver Andersen til Børsen.
Fremover vil MTG også producere mere ekstra indhold der kun kan ses på Viaplay, og så ønsker de at udvide målgruppen.
I dag er det mest yngre kvinder der ser med på de mange realityprogrammer, men Viafree håber en udvidet satsning på indhold også kan lokke både flere ældre kvinder samt flere mænd ind som brugere.
“Lige nu sidder vi og lægger en ny indholdsstrategi for at kunne tiltrække nye målgrupper, så vi kan blive lidt stærkere på mænd og de lidt ældre kvinder”, slutter Anders Oliver Andersen i Børsen.
Som muligt indhold til at lokke flere ind nævnes sæbeoperaer, serieklassikere, madprogrammer, sport plus det voksende område: e-sport.
Viafrees nye profil skal være klar at rulle ud i begyndelsen af 2018.