Fabrikanten af robotstøvsugerne iRobot Roomba kan få en gylden fremtid i at sælge informationer om hjemmenes indretning.
I årevis har robotstøvsugerne gjort rent i hjem verden over, og et af de populæreste mærker er iRobot Roomba.
Men rengøringsrobotternes fremtid kan ligge i mere end blot støv og skidt: De kan levere nyttig viden om hjemmets indretning. Det skriver Reuters.
Robotterne indsamler nemlig data om hjemmet på deres færden rundt. Disse data bygger et kort over rummenes størrelse, afstande mellem møbler, lamper, blomster og de øvrige ting de møder på vejen rundt i hjemmet.
Disse oplysninger benytter robotterne selv til at blive bedre og mere effektiv i rengøringen, men Colin Angle, chief executive hos iRobot Corp, ser en stor fremtid i den kortlægningsteknologi som deres topmodeller robotstøvsugere er udstyret med.
For leverandører til Smart Home, Internet of Things, kan den type oplysninger om hjemmenes indretning være guld værd.
Det kan hjælpe i udviklingen af smart lys, sikkerhedsudstyr, termostater og meget andet – hvis fabrikanterne af den type produkter ved en masse om hvordan vores hjem er i størrelse og indretning.
“There’s an entire ecosystem of things and services that the smart home can deliver once you have a rich map of the home that the user has allowed to be shared”, fortæller Colin Angle fra iRobot til Reuters.
Han forestiller sig også at store spillere indenfor smarte assistenter til hjemmet som Amazon, Google og snart også Apple, vil være interesseret i den viden som robotstøvsugerne indsamler.
Angle ser det som en mulighed at netop en af de tre store køber iRobots indretnings-kort indenfor de næste par år.
En analytiker udtaler sig til Reuters at iRobot er firstmovers på området for den type data, hvor konkurrenterne mere har haft fokus på at gøre rent så er iRobot langt fremme med kortlægningsteknologi.