For os, der har set tidligere forsøg på at lave en brilleløs 3D-oplevelse på tv, mødes ny teknologi i dette felt altid med en vis skepsis.
Tidligere har det være noget med at stå i en bestemt afstand fra skærmen, kigge fra en fast vinkel, knibe øjnene sammen og håbe på det bedste.
Men nu har forskere på MIT måske fundet en metode, der kan gøre 3D-tv uden briller meget lettere at have med at gøre og mere realistisk.
Idéen er skærme, der er såkaldt ”automultiskopiske” og ikke bare stereoskopiske. Disse skærme eksisterer allerede og i visse udformninger bruges flere lag af LCD-paneler til at vise forskellige vinkler af det samme objekt samtidigt.
Problemet har været, at 3D-film typisk kun er lavet til stereoskopi, og at man ikke skal regne med, at f.eks. biografer har tænkt sig at installere flerlags-LCD’er i stedet for lærreder lige med det samme. Med andre ord er problemet at få lavet indholdet om fra stereoskopi til multiskopi.
Det er det problem, MIT-holdet ser ud til at have løst. Ved brug af algoritmer og smart software genereres de ekstra lag, der skal til, automatisk. Det betyder, at du kan anskue videoen fra forskellige vinkler uden at miste den dybde-effekt, der kommer af at se et stereoskopisk billede.
Det er forskere fra MITs CSAIL-institut, der har stået for teknologien. De beskæftiger sig normalt med kunstig intelligens, så der er sikkert noget maskinlæring indbygget et eller andet sted. Uanset hvad siger forskerne, at ’Home3D’, som projektet kaldes, kan køres på helt almindelige GPU’er, og derfor vil kunne indbygges i f.eks. en Chromecast eller en AppleTV i fremtiden.