Google vil ikke længere scanne dine mails i Gmail for at vise personlige reklamer.
“There’s no such thing as a free lunch”. Sådan noget som en gratis middag findes ikke, lyder et ordsprog.
Måske kommer det som et chok, måske har du vidst det hele tiden. At Google har scannet dine emails i GMail igennem løbende.
Altså ladet en computer læse dine emails, altså såfremt du er Gmail-bruger. Dette med henblik på at servere personlige målrettede reklamer på den gratis GMail.
Men det er snart slut. Google har besluttet at gøre op med års praksis på området og gøre GMail til et af privatlivets beskyttede områder.
Google gør det selvfølgelig ikke for dine blå øjnes skyld, men fordi de har indset at det er et dårligt ‘selling point’ overfor erhvervskunder som Google gerne vil sælge en pallette af tjenester kaldet GSuite til.
Selvom Google ikke automatisk har scannet emails i GSuite på samme måde, så indser de nu at hvis troværdigheden skal op så bliver de nødt til at undlade enhver form for registrering af email-indhold.
Ændringen betyder dog ikke at reklamerne forsvinder fra den gratis GMail. Google vil blot benytte andre måder at servere reklamerne på, end ved at snage i indbakken først.