Retten i Glostrup har idømt tv-udbyderen Canal Digital en bøde på 250.000 kroner for at have vildledt forbrugerne i sin markedsføring af tv-pakker.
Canal Digital er blevet idømt en bøde på 250.000 kroner, for vildledning i markedsføringen.
Dette for at have reklameret for tv-pakker til 99 kroner og 149 kroner om måneden uden at oplyse forbrugerne tilstrækkeligt klart om, at der også skulle betales en halvårlig kortservice på 389 kroner oveni.
Markedsføringen havde fundet sted i to tv-reklamer, tre bannerreklamer på nettet samt på Canal Digitals hjemmeside. Alle reklamerne blev vist i efteråret 2009 med politianmeldelse i januar 2010.
At sagen først er afgjort nu skyldes at retten har afventet EU-domstolens besvarelse af syv spørgsmål om de EU-retlige regler på området, som Canal Digital ønskede besvaret inden straffesagens afslutning.
”Prisen er vigtig, når forbrugerne skal vælge tv-abonnement. Derfor var det vildledende markedsføring, at Canal Digital ikke oplyste klart og tydeligt om den halvårlige kortservice. Det fik tv-pakkerne til at se billigere ud, end de var”, fortæller Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.
Hos Canal Digital ærgrer de sig over afgørelsen, der skyldes at de for sent blev opmærksom på en regelændring på området.
“Det har aldrig været Canal Digitals intention at lokke kunder til på falske forudsætninger – tværtimod”, lyder det fra kommunikationsdirektør i Canal Digital, Catja Middelboe Andersen.
Hun forklarer at Canal Digital for sent blev opmærksom på en regelændring på området foretaget i sommeren 2009, hvor Forbrugerombudsmanden ønskede fokus på prisoplysningerne i reklamer i tiden op til og efter det analoge tv-sluk i november 2009.
Sagen vedrørte følgende reklamer: – En tv-reklame der fra den 1. september 2009 til den 23. november 2009 blev vist flere gange på TV 2 og på YouTube. I speaket lød det blandt andet: ”Før 149 kr. Nu til kampagnepris kun 99 kr. om måneden,”. I en grøn cirkel stod der ” Før 149,- Nu 99,- pr. md.*.” og herunder med mindre skrift ”Pris 1. år: 1.966,-.” Oplysningen om den halvårlige kortservice fremgik med mindre skrifttype i hvid farve på en lys baggrund i bunden af skærmbilledet. – En tv-reklame der fra den 1. september 2009 til den 23. november 2009 blev vist flere gange på TV 2 og på YouTube. I speaket lød det blandt andet: ”Få Danmarks billigste digitale tv-pakke… til kun 149 kr. om måneden”. I en rød cirkel stod der: ”149 kr./md,*.” og herunder med mindre skrift ”Samlet pris 1. år 2.566 kr.” Oplysningen om den halvårlige kortservice fremgik med mindre skrifttype i bunden af skærmbilledet. – Bannerreklame, der fra den 1. september 2009 til den 31. oktober 2009 blev vist på krak.dk, og hvor der stod: ” Før 149,- Nu 99,- Pr. md.*.” og herunder med mindre skrift ” Pris 1. år: 1867”, uden at der samtidig blev oplyst om den halvårlige kortservice. – Bannerreklame, der fra den 1. september 2009 til den 31. oktober 2009 blev vist på Facebook, og hvor der stod: ”Nu kun 99kr./måned”, uden at der samtidig blev oplyst om den halvårlige kortservice og den samlede pris på abonnementet. – Bannerreklame, der fra den 1. september til den 19. december 2009 blev vist på berlingske.dk, og hvor der stod: ”Canal Digital – TILBUD. 23 digitale kanaler og 3 HD-kanaler i stjernekvalitet – 99 kr./md. www.canaldigital.dk”, uden at der samtidig blev oplyst om den halvårlige kortservice og den samlede pris på abonnementet. – Canal Digitals hjemmeside den 12. oktober 2009, hvor selskabet udbød en tv-pakke med teksten: ” Før 149 kr,- . Nu 99,- pr- md-*.” og herunder med mindre skrift ”Pris 1. år: 1867,-”. Oplysningen om den halvårlige kortservice fremgik med mindre skrifttype længere nede på siden samt i bunden af siden under forudsætninger for tilbuddet. |