Fra i dag kan også finner, svenskere og nordmænd leje de nyeste premierefilm via Blockbuster.
Nu skal de internationale ambitioner hos Blockbuster indfries, og målet er klart: Blockbuster vil være den foretrukne nordiske streamingtjeneste uden abonnement og med fokus på de nyeste premierefilm.
I Blockbusters kontor i Københavns Sydhavn har de 12 medarbejdere mere travlt end normalt. Blockbuster, der indtil i dag har fokuseret på at blive danskernes foretrukne film og serie streamingtjeneste, udvider nemlig forretningen til både Sverige, Norge og Finland.
”Hos Blockbuster har vi virkelig glædet os til at åbne i de tre nordiske lande. Det gør vi i dag, og vi kommer som et nordisk brand, der kender de nordiske forbrugeres filmvaner,” fortæller Casper Hald, direktør i Blockbuster.
Det er mere end 10 år siden, at de første digitale udlejningsfilm blev lanceret i Danmark, men dengang var hverken kunder eller teknologi klar. I dag har danskerne i den grad taget streaming til sig, og mange danskere besøger blockbuster.dk, når de skal se de nyeste premierefilm.
”Vi elsker film, og vi vil gerne give alle i Norden mulighed for at se de film, de missede i biografen, så hurtigt som muligt. Med den vækst vi på blot to år har opnået i Danmark, understøtter det vores analyser af, at der også er behov for en streamingtjeneste som Blockbuster i Sverige, Norge og Finland,” siger Casper Hald og fortsætter:
”Selvom vi kun er 12 filmglade medarbejdere i Blockbuster, så er vi jo i den ideelle situation, at vi har TDC-koncernen i ryggen. Det er også en af grundene til, at vi allerede nu kan indfri vores nordiske ambitioner.”
Vil være størst på udlejning i Norden
Den nordiske lancering foregår i forskellige tempi, men selvom opstarten er blød, er ambitionerne til at tage og føle på.
”Vi starter i det små, men vores ambitioner er store. Inden for 2-3 år er det vores mål, at minimum hver fjerde film i Norden er lejet hos os. Det mål forpligter, og vi ved, at vi kun kan blive en succes, hvis vi har det nyeste, bedste og bredeste indhold tilgængeligt på alle populære devices. Så det agter vi at have, og nu glæder vi os til at tænde for det her i hele Norden,” siger Casper Hald.
Ukendte i Norden
De fleste danskere har på et tidspunkt lejet film i den nærmeste Blockbuster-butik. Selvom Blockbuster i dag kun har navnet tilfælles med den amerikanske videokæde, så var kendskabet allerede etableret, da det nuværende Blockbuster åbnede dørene til den digitale streamingtjeneste for to et halvt år siden. I resten af Norden er den tidligere amerikanske videokæde stort set ukendt, og Casper Hald er ikke blind for, at det er en udfordring.
”Det er klart, at vi i Danmark har haft en fordel af, at de fleste danskere er bekendt med Blockbuster-brandet og forbinder det med at leje film. Det kendskab skal vi bygge op fra grunden i resten af Norden, men jeg er sikker på, at der også i de andre nordiske lande er brug for en streamingtjeneste, der giver dig mulighed for kun at betale for det du ser, og hvor du ikke skal binde dig til et abonnement,” afslutter Casper Hald.