Prisforskellene mellem LED- og OLED-fladskærme er indsnævret betragteligt de senere år, og nu begynder man at kunne spore det i salget herhjemme. Fra 2015 til 2016 fordobledes salget af OLED-skærme på det hjemlige marked, og det har taget endnu mere fart i første kvartal i år, hvor salget ligger ca. 230 pct. over niveauet i samme kvartal sidste år.
Hos LG, der er verdens største producent af OLED-skærme, mener man, at væksten bl.a. skyldes en kombination af design, billedkvalitet og brugervenlighed.
”OLED har bedre design og billedkvalitet sammenlignet med LCD/LED skærme, og det er en af årsagerne. Den anden er, at vi er lykkedes med en god markedsføring i Norden både gennem effektiv markedsføring og godt samarbejde med vores kunder,” siger go-to-market manager hos LG i Norden, Erik Åhsgren.
Analog sluk i 2016
Væksten i OLED-salget skal ses i lyset af, at det samlede salg af fladskærme i første kvartal 2017 ligger betragteligt under tallet for samme periode sidste år. I februar 2016 slukkede landets største tv-udbyder, YouSee, for det analoge tv-signal, og det fik ekstraordinært mange til at købe nyt digitalt tv i begyndelsen af 2016.
Det samlede salg af fladskærme i første kvartal i år var således ca. 45 pct. under niveauet sidste år og endte på i alt 106.000 stk., viser tal fra analysevirksomheden GFK, der følger udviklingen på det nordiske marked. OLED-skærmene udgør fortsat en beskeden del af det samlede marked, og selv en stigning på nogle få tusinde styk giver en forholdsmæssig stor vækst.
Fortsat prisfald i vente
Selv om OLED er blevet billigere i de senere år, er de generelt stadig dyrere end LED-skærme, og ’tiden må vise’, om prisforskellen mindskes yderligere eller helt forsvinder, mener Erik Åhsgren.
”Det har at gøre med economics of scale. Vi vokser pt, og det samme gør vores produktion. OLED skærme har færre componenter end LCD og en mere enkel produktionsproces, så alt taler for en fortsat indsnævring af prisforskellen, men det er meget svært at forudse, om og hvornår OLED evt. biver lige så billig som LED,” siger Erik Åhsgren.
Udviklingen i første kvartal bekræfter en tendens i retning af, at de større og dyrere skærme fylder mere i markedet. 4k-skærme, der har en langt bedre billedopløsning end de nu traditionelle HD-skærme, udgør således ca. 55 pct. af nysalget målt i styk og hele 75 pct. af salgsværdien.
Det første kommercielle OLED-tv kom på markedet for blot otte år siden, og det forholdsvis høje prisniveau har indtil videre lagt en dæmper på salget herhjemme. Ud over LG, tilbyder bl.a. også SONY, Philips, Loewe og Panasonic tv baseret på OLED-teknologien. Samsung, der er største producent af skærme, har valgt at satse på en konkurrerende teknologi kaldet QLED.
I 2016 blev der samlet solgt ca. 540.000 fladskærme herhjemme mod ca. 539.000 i 2015.