Microsofts HoloLens-brille viser én vision for, hvad firmaets strategi er for AR. Men de har også et højere mål.
Oppe i Redmond er de tilsyneladende helt klar over, hvad der skal til, hvis de skal blive førende på Augmented Reality. Det nytter ikke noget, at man skal have et stort, klodset headset på. Man skal kunne vise digitale objekter foran øjet på brugeren i en helt almindelig brille, ellers får AR aldrig den udbredelse, det har potentiale til.
Derfor har Microsoft sideløbende med projekter som HoloLens udviklet på glaslinser, der kan sidde tæt på øjet og vise digitale ting ovenpå virkeligheden. Dette foregår på et højere forskningsniveau end ting, der skal ud til udviklerne og offentligheden indenfor en kort årrække – men det har nu givet gevinst.
Det er lykkedes Microsoft Research at lave brilleglas, der i virkeligheden er gennemsigtige, digitale displays, og som kan sidde i brilleglas. Disse brilleglas kan sidde i helt almindelige briller. De har endnu ikke fundet ud af at få elektronikken, der skal fodre disse displays med data, til at sidde samme sted, eller i et slankt brillestel. Og lige nu er teknologien naturligvis også alt for dyr til masseproduktion, så Microsoft vil ikke engang sige noget om, hvorvidt teknologien finder vej til et reelt produkt på et tidspunkt.
Men som man kan se på videoen herunder, er vi er hastigt på vej i retning af en situation, hvor AR kan blive en meget mere jordnær realitet, der kan sidde i en helt almindelig brille. Andre firmaer, som f.eks. Vuzix, er også nået til lignende resultater.