Friske tal fra Norge viser at de amerikanske streamingtjenester vinder frem, og HBO har overhalet Viaplay.
Norske Elektronikkbransjen er klar med tal over streamingforbruget i Norge for 2016, og det kan bruges som en strømpil for hvordan det går i det øvrige Norden.
I alt har 51% af de norske husstande mindst ét abonnement på en streamingtjeneste. En stigning på 2 procentpoint, sammenlignet med året før.
Det er fortsat Netflix der er den største streamingtjeneste, og de øgede i 2016 deres andel af de norske husstande til hele 44%. En stigning på hele 6 procentpoint, og en total på 1,7 mio. husstande.
På 2. pladsen kommer tv-streaming fra norske TV 2, der er repræsenteret i 16% af husstandene, mod 15% året før.
HBO overhaler Viaplay
HBO Nordic er årets store succes på det marked. De har øget andelen af husstande fra 8% i 2015 til hele 14% i 2016, og dermed overhaler de Viaplay.
“Vi ser at vi har en fortsatt vekst i Norge og i Norden, og er veldig fornøyd med denne utviklingen. Vår strategi går ut på å tilby unikt kvalitetsinnhold som kun er tilgjengelig via vår plattform, og vi er glade for at et norsk publikum setter pris på vårt tilbud”, fortæller Line Mykland, COO i HBO Nordic, til magasinet Kampanje.
Top 4 i Norge (2016)
- Netflix (44%)
- TV 2 Sumo (16%)
- HBO Nordic (14%)
- Viaplay (11%)
NRK er, ligesom DR herhjemme, ikke en abonnementsbetalt tjeneste, så de er ikke med i denne type oversigt.