Skærmene fra den amerikanske tv-producent Vizio sælges ikke i Danmark.
Det har tidligere været til ærgrelse for nogle, for Vizio var f.eks. tidligt ude med en 4K-skærm til under 1000 dollar.
Men måske skal man ikke ærge sig alt for meget. Vizio er nemlig lige blevet dømt til at betale 2,2 millioner dollar i bøde for at have videreformidlet informationer om sine kunder uden deres tilladelse.
Vizio havde uden at fortælle brugerne om det, installeret et stykke software på deres skærme, der aflurede brugernes tv-vaner og sendte disse data tilbage til Vizio. De solgte dem så videre til tredjepart, sådan at annoncører kunne bruge dem til at skræddersy annoncer baseret på disse data.
De data, der blev solgt videre, indeholdt blandt andet et IP-nummer, hvilket i nogle tilfælde kunne bruges til også at finde frem til navn og adresse på personen.
Sagen blev anlagt af den amerikanske, føderale handelsmyndighed FTC og staten New Jersey. Vizio skal omgående slette alle data opsamlet indtil 1. marts sidste år. Angiveligt har Vizio haft denne praksis siden 2014 og spioneret på 11 millioner fjernsyn.