DR har fundet frem til at vi er mere trofaste foran TV’et og zapper mindre.
Fjernbetjeningen får i stigende grad lov til at blive liggende på stuebordet når vi ser TV.
Siden 2010 er det gennemsnitlige antal af kanalbesøg faldet med 36% blandt dem, der ser tv, fremgår det af rapporten ’Medieudviklingen 2016’ fra DR Medieforskning.
Med andre ord: Vi zapper mindre nu end tidligere.
Det betyder at vi danskere nu bliver på en TV-kanal i gennemsnit 27 minutter, og det er +9 minutter i forhold til 2010.
“Der er forandringer at spore i de danske tv-stuer. Danskerne zapper mindre og bruger længere tid ad gangen på samme kanal, mens de har skåret ned for de helt korte kanalbesøg og er blevet hurtigere til at slukke for tv’et, når der ikke er noget interessant”, konkluderer de to medieforskere Cæcilie Bach Kjærulf og Mette Birk fra DR Medieforskning.
Årsager: Mobil og streaming
Hvor TV’et i 2010 havde en mere central rolle i stuen, så er der i dag konkurrence fra tablet og smartphone, og det kan at det store TV oftere blot efterlades på én kanal.
De mobile enheder er kommet i brug, både i forhold til at lave noget andet som at læse nyheder eller tjekke de sociale medier, hvis det der er på den store skærm keder, men også med mulighed for at starte sin egen udsendelse op på den lille skærm via streaming.
“Man kan sige, at fjernsynet er udfordret på sin position som det primære medie og ikke længere har monopol på seernes opmærksomhed, når de sidder foran skærmen”, fortæller medieforskerne, og fortsætter:
“Når tv ikke er interessant nok, er der kortere vej til mobiltelefonen, end der er til fjernbetjeningen. Og at tænde for Netflix er ligeså let som at skifte kanal”.
Årsager: Mindre seening og færre kanaler
Andre faktorer der kan påvirke lysten til at zappe er antal minutter foran stuealteret også faldet, og så kanalbarbering.
Mange har dag har færre tv-kanaler at vælge imellem end i 2010, fordi der er skåret ned på tv-pakken. Man er måske gået fra fuldpakken til en mellempakke eller en grundpakke med enkelte tilvalg.
“Tv-seningen er faldet siden 2010, og det gør selvfølgelig, at der bliver zappet mindre. Men vi ser altså også det markante fald i zapning, imens folk ser tv”, lyder det fra medieforskerne, der fortsætter:
“En anden forklaring er, at flere husstande har skåret ned på antallet af tv-kanaler i deres kanalpakke eller helt har afskaffet fjernsynet, hvad en tiendedel af alle husstande har. Med færre kanaler er der naturligt nok også kortere rundt, når seerne tager på kanalrundfart”.
Årsag: TV-guide
Det er især de korte kanalbesøg på under 6 minutter, der er blevet færre af, og her lyder vurderingen fra medieforskerne, at det kan skyldes udbredelsen af tv-guider (EPG) direkte på TV’et.
Vi kan nemmere overskue hvad der er på de øvrige kanaler lige nu, og så er behovet for at zappe mindre.
Ikke én årsag alene
Så mange forskellige årsager der samlet har ført til mindre og mindre zapperi på tv-skærmen.
Og det er nok en trend der er kommet for at blive. For mens der nu er 36% mindre zapperi i gennemsnit for alle aldersgrupper, så der det hele 63% mindre hos de unge (15-24 år).