Da Black Friday åbnede til midnat kom der hurtigt kø ved netbutikkerne, hvor af flere kvitterede med at gå i sort.
Det særlige ved Black Friday er at de fleste butikker venter med at afsløre tilbud til selve dagen.
Det betyder at først når klokken runder de 00:00:01 natten til fredag, der begynder de forskellige tilbud at dukke op på butikkernes netsider.
Høj trafik efter midnat
Det gav virkeligt et hårdt tryk på internettet natten til fredag, og mange af netbutikkerne gav efter og gik selv i sort.
“Trafikken var enorm mellem midnat og klokken 1, og det fik nogle af de store sider til enten at være meget langsomme eller gå helt ned i længere perioder”, fortæller Martin Andersen, direktør for pristjenesten PriceRunner.
Deres hjemmeside stod dog for presset og kunne registrere et besøgstal på 215.000 danskere der kiggede ind for at tjekke priserne ud.
Det svarer til et besøgstal der er 10 gange så højt som normalt, og forhandlere kunne registrere en tilsvarende stor interesse.
Run på netbutikker
Flere butikker havde forsøgt at imødekomme trykket med et køsystem. Dog blev køerne hurtigt meget lange, som det fremgår af billederne overfor.
“Det er helt tydeligt at mange siddet og ventet på, at det skulle blive fredag. Nogle få sekunder over midnat kom de første bestillinger, og vi havde tryk på i løbet af natten”, fortæller Lene Iren Oen, kommerciel direktør i Komplett.
Komplett var en af de forhandlere der klarede presset, og de kunne registrere at 300.000 danskere havde været forbi lige deres butik i nat frem til klokken 8.
Elgiganten melder om samme høje besøgstal, og fortæller at de havde solgt for 45 mio. kroner fredag kl. 10.
Når dagen er gjort op ventes ny omsætningsrekord i de danske butikker.