Fra 1. januar er Kantar Gallup klar med en ny måde at måle seertal på i Danmark. Den nye model indeholder også streaming.
Fra 2017 bliver målingen af seere på tv-markedet mere tidssvarende, når Kantar Gallup kommer med deres nye målemetoder. Blandt nyhederne er at både YouTube og Netflix er inviteret med i samarbejdet. Det fortæller Berlingske Business i en artikel i dag.
Flere af de reklamefinansierede kanaler har savnet mere præcise tal i forbindelse med streaming, og de otte største TV-stationer i Danmark er gået sammen om at forbedre den hidtidige TV-meter-undersøgelse.
“Med den nye Seer-Undersøgelse får vi målt sening af TV-indhold, især online-sening af TV, som ikke opfanges med tilstrækkelig præcision med den nuværende måling, og vi måler sening i husstande, som har fravalgt et traditionelt TV-apparat. Det vil give ændringer i seertal og seerandele, men det er endnu for tidligt at komme med mere præcise forudsigelser om konsekvenserne af ændringerne”, siger Alexander Nielsen, Head of Audience Measurement hos TV 2 Analyse til Berlingske Business.
Netflix og YouTube inviteret med til samarbejde
Kantar Gallup, TV 2, DR, MTG, Discovery Networks, Viacom, Turner, Disney og FOX vil også gerne invitere nye partnere velkommen i samarbejdet. YouTube og Netflix kunne være interessante at have med, men de er ikke med på nuværende tidspunkt.