DR TV streaming og licens er de to emner som DR modtager allerflest klager på.
Licens er det område som der klages allermest over hos DR, men klager over streamingtjenesten DR TV er øget markant.
I 1. halvdel af 2015 modtog DR i alt 200 klager over DR TV. Et år senere var det tal steget til 724. Det fremgår af rapporten fra DR´s lytter- og seerredaktør 1. halvår 2016.
“Antallet af tekniske klager er steget med 38,5 procent siden forrige halvår. Denne udvikling har været stødt stigende, siden DR’s streamingtjeneste DR TV blev lanceret i sommeren 2014, og har i 1. halvår af 2016 sat ny klagerekord”, fortæller Jesper Termansen, DRs lytter og seer redaktør, i rapporten og fortsætter:
“Samlet set står tekniske klager for 54,6 procent af alle klager, der kommer ind via DR’s klagefunktion (ikke medregnet licensklager). Den største tekniske synder er DR TV, der gennemsnitlig står for 50,9 procent af alle tekniske klager, og set i forhold til sidste halvår er klager over DR TV steget med 114 procent”.
Klager over DR TV
Der har ikke været ført separat klagestatistik over emnet DR TV, men hovedparten af klagerne handler ifølge rapporten om problemer med afspilning, for kort liggetid og fejl i upload eller manglende upload.
DR fortæller at forbruget af streaming på DR TV er steget 12% på et år og at det naturligt medfører flere problemer. Men seerredaktøren fremhæver dog DR TV på PlayStation, der blev lanceret december 2015, som et område hvor der er modtaget en del klager gående på vanskeligheder med brug af den streaming-app.
På indholdssiden har der både været klaget over egentlige fejl, men også manglende rettigheder til eksempelvis udenlandske biograffilm som DR ikke må lægge ud på DR TV.
Men også de meget svingende liggetider (den tid et program er tilgængelig på DR TV) giver anledning til en del klager. Brugerne har svært ved at gennemskue liggetiderne, der kan svinge fra en uge op til flere måneder.